warsztatowe

Warsztaty naukowe 29 - 30 grudnia 2018

Warsztaty naukowe 29 - 30 grudnia 2018

Sobota:
12:00 – „Ile kakao jest w czekoladzie? ”
14:00 – „Gdy widzę słodycze to kwiczę – dobre, bo słodkie”
15:00 – „Pochłaniasz mnie bez reszty – sorpcyjność”

 

Niedziela:
12:00 – „Pochłaniasz mnie bez reszty – sorpcyjność”
14:00 – „Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć”
15:30 – „Gdy widzę słodycze to kwiczę – dobre, bo słodkie”

 

„Ile kakao jest w czekoladzie?”
Na zajęciach odpowiemy na pytanie, co takiego jest zawarte w czekoladzie, że na sam dźwięk ślina napływa nam do ust? Na warsztatach uczniowie dowiedzą się, z czego składają się ich ulubione czekoladki. Wezmą udział w teście organoleptycznym – oglądając, dotykając, wąchając, smakując różnych rodzajów czekolad. Następnie swoje obserwacje zapiszą w karcie pracy i zastanowią się, która czekolada jest najbardziej wartościowa. Na koniec każdy wykona własnoręcznie czekoladową pralinkę.

 

„Gdy widzę słodycze to kwiczę – dobre, bo słodkie”
Cukier jest to powszechnie lubiany związek chemiczny. Swoją sławę zyskał niewątpliwie dzięki temu, iż niesie za sobą słodkie odczucia smakowe, co w przyjemny sposób pobudza ludzkie podniebienia. Co jednak sprawia, iż spośród pięciu podstawowych smaków, najchętniej wybieramy właśnie słodycz? Na to oraz wiele innych pytań odpowiemy sobie w trakcie niniejszych warsztatów. Uczestnicy zajęć dowiedzą się nie tylko, dlaczego słodycze smakują ludziom tak bardzo, ale również, w jakich produktach spożywczych jest spotykany cukier. Dodatkowo poznają, jaką główną rolę odgrywa on w organizmach żywych oraz jakie konsekwencje mogą wystąpić, gdy spożywamy go w nadmiarze. Ponadto uczniowie zgłębią tajniki produkcji, lubianych powszechnie żelowych misiów, a także pod okiem prowadzącego wykonają własne żelki.

 

„Pochłaniasz mnie bez reszty – sorpcyjność”
Dlaczego węgiel apteczny pomaga ograniczyć nieprzyjemny zapach np. w lodówce? Dlaczego wyprane ubrania przyjemnie pachną, ale po kilku godzinach noszenia zapach znika? Młodzi naukowcy będą próbowali poznać odpowiedzi na powyższe pytania w oparciu o zagadnienie sorpcyjności. Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega to zjawisko i jak w praktyce wygląda. Zbadają właściwości sorpcyjne węgla medycznego i przekonają się, dlaczego służy nam pomocą przy zatruciach pokarmowych. Niewątpliwą atrakcją podczas zajęć będzie Superabsorbent, który pozwoli nam stworzyć trwały „śnieg”.

 

„Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć”
Małe, twarde, z wierzchu szkliste, naprawiane przez dentystę – Zęby.
Siekacze a może kły… każdy pełni inną funkcję, a ich liczba zależna jest od naszego wieku. Dla każdego z nas zęby są niezwykle ważne, dlatego konieczne jest odpowiednie dbanie o higienę jamy ustnej. Podczas zajęć uczestnicy, nie tylko poznają anatomię i właściwości zębów ale także kilka domowych metod przygotowania preparatów do ich pielęgnacji. Ponadto młodzi naukowcy spróbują poszukać odpowiedzi na trudne pytania: czy ząb mądrości jest mądry?; ząb mleczny z mleka?; a próchnica to choroba drzew?
Sobota:
12:00 – „Ile kakao jest w czekoladzie? ”
14:00 – „Gdy widzę słodycze to kwiczę – dobre, bo słodkie”
15:00 – „Pochłaniasz mnie bez reszty – sorpcyjność”

 

Niedziela:
12:00 – „Pochłaniasz mnie bez reszty – sorpcyjność”
14:00 – „Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć”
15:30 – „Gdy widzę słodycze to kwiczę – dobre, bo słodkie”

 

„Ile kakao jest w czekoladzie?”
Na zajęciach odpowiemy na pytanie, co takiego jest zawarte w czekoladzie, że na sam dźwięk ślina napływa nam do ust? Na warsztatach uczniowie dowiedzą się, z czego składają się ich ulubione czekoladki. Wezmą udział w teście organoleptycznym – oglądając, dotykając, wąchając, smakując różnych rodzajów czekolad. Następnie swoje obserwacje zapiszą w karcie pracy i zastanowią się, która czekolada jest najbardziej wartościowa. Na koniec każdy wykona własnoręcznie czekoladową pralinkę.

 

„Gdy widzę słodycze to kwiczę – dobre, bo słodkie”
Cukier jest to powszechnie lubiany związek chemiczny. Swoją sławę zyskał niewątpliwie dzięki temu, iż niesie za sobą słodkie odczucia smakowe, co w przyjemny sposób pobudza ludzkie podniebienia. Co jednak sprawia, iż spośród pięciu podstawowych smaków, najchętniej wybieramy właśnie słodycz? Na to oraz wiele innych pytań odpowiemy sobie w trakcie niniejszych warsztatów. Uczestnicy zajęć dowiedzą się nie tylko, dlaczego słodycze smakują ludziom tak bardzo, ale również, w jakich produktach spożywczych jest spotykany cukier. Dodatkowo poznają, jaką główną rolę odgrywa on w organizmach żywych oraz jakie konsekwencje mogą wystąpić, gdy spożywamy go w nadmiarze. Ponadto uczniowie zgłębią tajniki produkcji, lubianych powszechnie żelowych misiów, a także pod okiem prowadzącego wykonają własne żelki.

 

„Pochłaniasz mnie bez reszty – sorpcyjność”
Dlaczego węgiel apteczny pomaga ograniczyć nieprzyjemny zapach np. w lodówce? Dlaczego wyprane ubrania przyjemnie pachną, ale po kilku godzinach noszenia zapach znika? Młodzi naukowcy będą próbowali poznać odpowiedzi na powyższe pytania w oparciu o zagadnienie sorpcyjności. Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega to zjawisko i jak w praktyce wygląda. Zbadają właściwości sorpcyjne węgla medycznego i przekonają się, dlaczego służy nam pomocą przy zatruciach pokarmowych. Niewątpliwą atrakcją podczas zajęć będzie Superabsorbent, który pozwoli nam stworzyć trwały „śnieg”.

 

„Bo to bardzo ważna rzecz, żeby zdrowe zęby mieć”
Małe, twarde, z wierzchu szkliste, naprawiane przez dentystę – Zęby.
Siekacze a może kły… każdy pełni inną funkcję, a ich liczba zależna jest od naszego wieku. Dla każdego z nas zęby są niezwykle ważne, dlatego konieczne jest odpowiednie dbanie o higienę jamy ustnej. Podczas zajęć uczestnicy, nie tylko poznają anatomię i właściwości zębów ale także kilka domowych metod przygotowania preparatów do ich pielęgnacji. Ponadto młodzi naukowcy spróbują poszukać odpowiedzi na trudne pytania: czy ząb mądrości jest mądry?; ząb mleczny z mleka?; a próchnica to choroba drzew?