OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2019/2020

OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2019/2020

Oferta warsztatów na rok szkolny 2019/2020

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2019/2020, na miesiące marzec-styczeń. Dokonaj rezerwacji przez Formularz rezerwacyjny: http://cndavinci.pl/index.php/formularz-rezerwacyjny-dla-grup-zorganizowanych/.
Oferta warsztatów na rok szkolny 2019/2020
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2019/2020, na miesiące marzec-styczeń. Dokonaj rezerwacji przez Formularz rezerwacyjny: http://cndavinci.pl/index.php/formularz-rezerwacyjny-dla-grup-zorganizowanych/
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.

    Marzec 2020 – Czerwiec 2020

    „W ŻYCIU I W CHEMII JEST TAKI ŁAD, ŻE KWASY SĄ , GDY ZASAD BRAK”
    W otaczającym nas świecie mamy, na każdym kroku do czynienia z wieloma substancjami, które różnią się znacząco od siebie. Jedne mogą nam być niezbędne w codziennym życiu, inne używane są sporadycznie, a jeszcze inne są bezużyteczne lub całkowicie niebezpieczne, przez co bacznie ich unikamy. Badaniem właściwości różnych substancji zajmują się chemicy, klasyfikujący substancje do konkretnych grup związków. Jednym z kryteriów umożliwiającym dokonanie podziału roztworów na kwasy i zasady jest odczyn. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, które substancje powszechnie stosowane w gospodarstwach domowych mogą być zaliczane do jednej, bądź drugiej grupy związków. Poznają przy tym ich znaczenie, praktyczne wykorzystanie oraz wpływ na ludzki organizm. Odkryją także, czym są wskaźniki i jaką odgrywają rolę w odróżnianiu kwasów od zasad, a także za pomocą prostych doświadczeń sprawdzą, co się stanie, gdy połączymy ze sobą substancje o odmiennych odczynach.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    lub
    „NIE TAKA BAKTERIA STRASZNA JAK MA KULTURĘ”
    Codziennie mamy kontakt z milionami bakterii. Można je spotkać dosłownie wszędzie: w glebie, wodzie oraz powietrzu. Nie brak ich nawet w lodowcach Antarktydy, w pobliżu wulkanów, czy w innych organizmach żywych. Są także w produktach spożywczych! Niniejsze warsztaty pomogą nam przenieść się w świat tych maleńkich organizmów. W ich trakcie przekonamy się, że nie wszystkie bakterie są złe, ale mogą wśród nich występować także takie, które są nam bardzo potrzebne do życia. Uczestnicy zajęć poznają ich rolę oraz sposoby rozprzestrzeniania się. Dowiedzą się również, dlaczego zakrywamy usta, gdy kaszlemy. W tym celu wykonają kilka doświadczeń biologiczno-chemicznych pod czujnym okiem edukatora. Na zakończenie młodzi naukowcy przygotują naturalny żel antybakteryjny, który zabiorą do domu, by dbać o codzienną higienę swych rąk.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.

    Wakacje 2020

    „MAMA, MAMA OSTRZEGAŁA, ŻEBYŚ WODĘ OSZCZĘDZAŁA”
    Woda jest wszechobecnym związkiem chemicznym, który stanowi podstawę życia wszystkich istot na Ziemi. To właśnie z niej w dużej mierze zbudowane są organizmy żywe, dzięki niej rozwijają się, a także w niej żyją. Dlatego tak bardzo ważna jest jej jakość, a przede wszystkim czystość. Podczas zajęć dzieci zaobserwują stany skupienia wody. Samodzielnie wykonają doświadczenie, w którym przekonają się, czy woda może wędrować z naczynia do naczynia. Poznają czynniki, które wpływają na rozpuszczalność substancji w wodzie. Wyjaśnione zostanie również pojęcie cieczy nienewtonowskiej, a każdy uczestnik będzie mógł wykonać ją następnie sam. Na sam koniec wspomnimy również o ekologii i o tym, jak ważne jest oszczędzanie wody.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    lub
    „NIE JE A PIJE, ROŚNIE I ŻYJE, NIE CHODZI A CHŁODZI I OWOCE RODZI”
    Dowiedziono, że jedno duże drzewo (ok. 25 m wysokości) usuwa w ciągu dnia z otoczenia tyle samo dwutlenku węgla, ile emitują dwa jednorodzinne domy, a jedna 60-letnia sosna produkuje w ciągu doby tyle tlenu, ile zużywają 3 dorosłe osoby. To tylko namiastka danych, które pokazują, jak ważne dla każdego z nas są rośliny. Można powiedzieć, iż to dzięki nim możemy żyć na Ziemi. Jak jednak one radzą sobie, aby przetrwać na tym świecie? Warsztaty pomogą nam uzyskać odpowiedź na to, jakże intrygujące pytanie. Uczestnicy dowiedzą się, jakie czynności życiowe wykazują rośliny, w jaki sposób oddychają oraz jak pobierają wodę i składniki odżywcze. Przeanalizują proces fotosyntezy, przekonując się, iż jest on niezwykle istotny dla wszystkich organizmów. Poznają także, czym jest ekosystem leśny, badając przy tym jego budowę warstwową oraz bioróżnorodność. Na zakończenie warsztatów uczniowie stworzą własną fabrykę tlenu, która będzie zaopatrywała ich mieszkania w ten życiodajny gaz.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
    Marzec 2020 – Czerwiec 2020
    „W ŻYCIU I W CHEMII JEST TAKI ŁAD, ŻE KWASY SĄ , GDY ZASAD BRAK”
    W otaczającym nas świecie mamy, na każdym kroku do czynienia z wieloma substancjami, które różnią się znacząco od siebie. Jedne mogą nam być niezbędne w codziennym życiu, inne używane są sporadycznie, a jeszcze inne są bezużyteczne lub całkowicie niebezpieczne, przez co bacznie ich unikamy. Badaniem właściwości różnych substancji zajmują się chemicy, klasyfikujący substancje do konkretnych grup związków. Jednym z kryteriów umożliwiającym dokonanie podziału roztworów na kwasy i zasady jest odczyn. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, które substancje powszechnie stosowane w gospodarstwach domowych mogą być zaliczane do jednej, bądź drugiej grupy związków. Poznają przy tym ich znaczenie, praktyczne wykorzystanie oraz wpływ na ludzki organizm. Odkryją także, czym są wskaźniki i jaką odgrywają rolę w odróżnianiu kwasów od zasad, a także za pomocą prostych doświadczeń sprawdzą, co się stanie, gdy połączymy ze sobą substancje o odmiennych odczynach.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    lub
    „NIE TAKA BAKTERIA STRASZNA JAK MA KULTURĘ”
    Codziennie mamy kontakt z milionami bakterii. Można je spotkać dosłownie wszędzie: w glebie, wodzie oraz powietrzu. Nie brak ich nawet w lodowcach Antarktydy, w pobliżu wulkanów, czy w innych organizmach żywych. Są także w produktach spożywczych! Niniejsze warsztaty pomogą nam przenieść się w świat tych maleńkich organizmów. W ich trakcie przekonamy się, że nie wszystkie bakterie są złe, ale mogą wśród nich występować także takie, które są nam bardzo potrzebne do życia. Uczestnicy zajęć poznają ich rolę oraz sposoby rozprzestrzeniania się. Dowiedzą się również, dlaczego zakrywamy usta, gdy kaszlemy. W tym celu wykonają kilka doświadczeń biologiczno-chemicznych pod czujnym okiem edukatora. Na zakończenie młodzi naukowcy przygotują naturalny żel antybakteryjny, który zabiorą do domu, by dbać o codzienną higienę swych rąk.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    Wakacje 2020
    „MAMA, MAMA OSTRZEGAŁA, ŻEBYŚ WODĘ OSZCZĘDZAŁA”
    Woda jest wszechobecnym związkiem chemicznym, który stanowi podstawę życia wszystkich istot na Ziemi. To właśnie z niej w dużej mierze zbudowane są organizmy żywe, dzięki niej rozwijają się, a także w niej żyją. Dlatego tak bardzo ważna jest jej jakość, a przede wszystkim czystość. Podczas zajęć dzieci zaobserwują stany skupienia wody. Samodzielnie wykonają doświadczenie, w którym przekonają się, czy woda może wędrować z naczynia do naczynia. Poznają czynniki, które wpływają na rozpuszczalność substancji w wodzie. Wyjaśnione zostanie również pojęcie cieczy nienewtonowskiej, a każdy uczestnik będzie mógł wykonać ją następnie sam. Na sam koniec wspomnimy również o ekologii i o tym, jak ważne jest oszczędzanie wody.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    lub
    „NIE JE A PIJE, ROŚNIE I ŻYJE, NIE CHODZI A CHŁODZI I OWOCE RODZI”
    Dowiedziono, że jedno duże drzewo (ok. 25 m wysokości) usuwa w ciągu dnia z otoczenia tyle samo dwutlenku węgla, ile emitują dwa jednorodzinne domy, a jedna 60-letnia sosna produkuje w ciągu doby tyle tlenu, ile zużywają 3 dorosłe osoby. To tylko namiastka danych, które pokazują, jak ważne dla każdego z nas są rośliny. Można powiedzieć, iż to dzięki nim możemy żyć na Ziemi. Jak jednak one radzą sobie, aby przetrwać na tym świecie? Warsztaty pomogą nam uzyskać odpowiedź na to, jakże intrygujące pytanie. Uczestnicy dowiedzą się, jakie czynności życiowe wykazują rośliny, w jaki sposób oddychają oraz jak pobierają wodę i składniki odżywcze. Przeanalizują proces fotosyntezy, przekonując się, iż jest on niezwykle istotny dla wszystkich organizmów. Poznają także, czym jest ekosystem leśny, badając przy tym jego budowę warstwową oraz bioróżnorodność. Na zakończenie warsztatów uczniowie stworzą własną fabrykę tlenu, która będzie zaopatrywała ich mieszkania w ten życiodajny gaz.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „LEPSZY RYDZ NIŻ NIC”
    Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Mimo to, wielu ludzi uważa, iż owo porzekadło dotyczy gatunku należącego do całkiem odmiennej grupy organizmów żywych, a mianowicie grzybów. Dlatego też niniejsze zajęcia poświęcimy właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieją, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizują, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Poznają również, co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Wykonają także, pod okiem prowadzącego preparaty mikroskopowe, na podstawie których zaobserwują pączkujące komórki drożdży.
    lub
    ,,O2 TAKICH GAZACH CO2 RAZEM ZAWŁADNĘŁY POWIETRZEM”
    Powietrze znajduje się wszędzie wokół Nas. Jest niezbędną do życia mieszaniną jednorodną gazów, z których najważniejszymi są tlen i azot. Jakie skrywa w sobie tajemnice? W jaki sposób pozyskiwane są z niego gazy? Jakie ma właściwości? Dlaczego jego główne składniki nie wchodzą ze sobą w reakcje chemiczne?
    To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć o charakterze eksperymentalno-badawczym.
    Młodzi naukowcy samodzielnie wykonają, pod okiem edukatora, przy użyciu profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego i odczynników chemicznych, eksperymenty naukowe, na podstawie, których zbadają czy powietrze jest mieszaniną gazów, wykryją obecność ditlenku węgla w wydychanym powietrzu oraz skonstruują własną gaśnicę pianową. Dodatkowo, młodzi naukowcy poznają metody otrzymywania tlenu w laboratorium.

    Marzec 2020 – Czerwiec 2020

    „TO CZASEM ZŁOŚCI, ŻE RYBA MA OŚCI”
    Spoglądając na różne ilustracje przedstawiające kulę ziemską, można od razu zaobserwować jedną istotną rzecz, a mianowicie zdecydowana większość obszaru naszej planety zakrywa woda. Tereny te jednak nie są pozbawione życia. Zamieszkuje tam bowiem wiele niezwykłych organizmów jak chociażby ryby. Mimo, iż my nie jesteśmy w stanie żyć pod wodą, to jednak te stworzenia radzą sobie świetnie w tym środowisku, stąd nawet powiedzenie: „czuć się jak ryba w wodzie”. Uczestnicy warsztatów poznają przystosowania ryb do życia w wodzie. Dowiedzą się, czym są skrzela, oraz jak to się dzieje, że ryby nie toną. Przeanalizują przy tym ich budowę ciała. Jeśli więc fascynujesz się bajecznym, podwodnym światem, to te zajęcia są właśnie dla ciebie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
    lub
    „DLACZEGO GALARETA SIĘ TRZĘSIE”
    Tworzywa sztuczne odgrywają ważną rolę w życiu człowieka. To szeroka gama materiałów syntetycznych lub półsyntetycznych o stale rosnącym spectrum zastosowań. Stworzone w laboratorium chemicznym, cechują się powtarzalnością identycznych grup atomów, które łączą się w długie łańcuchy. Niniejsze warsztaty pomogą uczniom zagłębić się w te niezwykle ciekawe zagadnienia, umożliwiając tym samym zdobycie większej wiedzy na temat tworzyw sztucznych, o których tak wiele się mówi w dzisiejszym świecie. Uczestnicy dowiedzą się, czy można przeprowadzić reakcję chemiczną, która pozwoli powielać fragmenty cząsteczki, tak jak kopiujemy obrazki. Ponadto, magicznie znikający materiał, elastyczna masa plastyczna – slime oraz superabsorbent, z którego powstanie ogromna ilość sztucznego śniegu, zadziwią wszystkich i udowodnią, iż eksperymentowanie w prawdziwym laboratorium to niezapomniane przeżycie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV- VIII szkoły podstawowej oraz I klasy szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: przyrody, biologii, chemii i fizyki.

    Wakacje 2020

    „PŁUCA DOTLENIONE GDY DRZEWA ZIELONE”
    Większość organizmów żywych, w tym człowiek, potrzebuje do życia tlenu. Mimo iż jest on nam niezbędny, to jednak nie jesteśmy w stanie magazynować go w naszym ustroju. Dlatego też posiadamy układ oddechowy, którego zadaniem jest nieustanne zaopatrywanie wszystkich naszych komórek w ten życiodajny gaz. Istotną rolę odgrywają tu niewątpliwie płuca, które dzięki swej specyficznej budowie zapewniają prawidłową wymianę gazową. Uczestnicy warsztatów będą mogli poznać budowę oraz funkcjonowanie układu oddechowego, a także samych płuc. Dowiedzą się, jaką rolę w tym wszystkim odgrywa przepona, konstruując w tym celu prosty model funkcyjny. Za pomocą prostych doświadczeń wykryją obecność dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu oraz zbadają objętość swoich płuc. Dodatkowo sprawdzając, ile substancji smolistych znajduje się w jednym papierosie, przekonają się, jak bardzo są one szkodliwe dla naszego zdrowia.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
    lub
    „POKAŻ MI SWÓJ ODCISK A POWIEM CI KIM JESTEŚ”
    Na każdym kroku zostawiamy swoje odciski i być może nawet tego nie wiemy. Uświadamia nas o tym daktyloskopia, czyli nauka zajmująca się analizą linii papilarnych. Każdy z nas posiada jedyne w swoim rodzaju odciski. Wspomniane zajęcia pomogą nam zagłębić się w tajniki kryminalistyki. Uczestnicy poznają m.in. sposoby zabezpieczania śladów, które na co dzień stosują detektywi. Nauczą się samodzielnie zbierać odciski palców, które następnie zbadają, opiszą i porównają między sobą. Dowiedzą się także, czym jest informacja genetyczna, aby następnie móc wyizolować DNA z różnego materiału. Przekonają się, iż praca ta wymaga dużego skupienia i dokładności w postępowaniu na każdym etapie doświadczenia.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „LEPSZY RYDZ NIŻ NIC”
    Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Mimo to, wielu ludzi uważa, iż owo porzekadło dotyczy gatunku należącego do całkiem odmiennej grupy organizmów żywych, a mianowicie grzybów. Dlatego też niniejsze zajęcia poświęcimy właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieją, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizują, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Poznają również, co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Wykonają także, pod okiem prowadzącego preparaty mikroskopowe, na podstawie których zaobserwują pączkujące komórki drożdży.
    lub
    ,,O2 TAKICH GAZACH CO2 RAZEM ZAWŁADNĘŁY POWIETRZEM”
    Powietrze znajduje się wszędzie wokół Nas. Jest niezbędną do życia mieszaniną jednorodną gazów, z których najważniejszymi są tlen i azot. Jakie skrywa w sobie tajemnice? W jaki sposób pozyskiwane są z niego gazy? Jakie ma właściwości? Dlaczego jego główne składniki nie wchodzą ze sobą w reakcje chemiczne?
    To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć o charakterze eksperymentalno-badawczym.
    Młodzi naukowcy samodzielnie wykonają, pod okiem edukatora, przy użyciu profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego i odczynników chemicznych, eksperymenty naukowe, na podstawie, których zbadają czy powietrze jest mieszaniną gazów, wykryją obecność ditlenku węgla w wydychanym powietrzu oraz skonstruują własną gaśnicę pianową. Dodatkowo, młodzi naukowcy poznają metody otrzymywania tlenu w laboratorium.
    Marzec 2020 – Czerwiec 2020
    „TO CZASEM ZŁOŚCI, ŻE RYBA MA OŚCI”
    Spoglądając na różne ilustracje przedstawiające kulę ziemską, można od razu zaobserwować jedną istotną rzecz, a mianowicie zdecydowana większość obszaru naszej planety zakrywa woda. Tereny te jednak nie są pozbawione życia. Zamieszkuje tam bowiem wiele niezwykłych organizmów jak chociażby ryby. Mimo, iż my nie jesteśmy w stanie żyć pod wodą, to jednak te stworzenia radzą sobie świetnie w tym środowisku, stąd nawet powiedzenie: „czuć się jak ryba w wodzie”. Uczestnicy warsztatów poznają przystosowania ryb do życia w wodzie. Dowiedzą się, czym są skrzela, oraz jak to się dzieje, że ryby nie toną. Przeanalizują przy tym ich budowę ciała. Jeśli więc fascynujesz się bajecznym, podwodnym światem, to te zajęcia są właśnie dla ciebie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
    lub
    „DLACZEGO GALARETA SIĘ TRZĘSIE”
    Tworzywa sztuczne odgrywają ważną rolę w życiu człowieka. To szeroka gama materiałów syntetycznych lub półsyntetycznych o stale rosnącym spectrum zastosowań. Stworzone w laboratorium chemicznym, cechują się powtarzalnością identycznych grup atomów, które łączą się w długie łańcuchy. Niniejsze warsztaty pomogą uczniom zagłębić się w te niezwykle ciekawe zagadnienia, umożliwiając tym samym zdobycie większej wiedzy na temat tworzyw sztucznych, o których tak wiele się mówi w dzisiejszym świecie. Uczestnicy dowiedzą się, czy można przeprowadzić reakcję chemiczną, która pozwoli powielać fragmenty cząsteczki, tak jak kopiujemy obrazki. Ponadto, magicznie znikający materiał, elastyczna masa plastyczna – slime oraz superabsorbent, z którego powstanie ogromna ilość sztucznego śniegu, zadziwią wszystkich i udowodnią, iż eksperymentowanie w prawdziwym laboratorium to niezapomniane przeżycie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV- VIII szkoły podstawowej oraz I klasy szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: przyrody, biologii, chemii i fizyki.
    Wakacje 2020
    „PŁUCA DOTLENIONE GDY DRZEWA ZIELONE”
    Większość organizmów żywych, w tym człowiek, potrzebuje do życia tlenu. Mimo iż jest on nam niezbędny, to jednak nie jesteśmy w stanie magazynować go w naszym ustroju. Dlatego też posiadamy układ oddechowy, którego zadaniem jest nieustanne zaopatrywanie wszystkich naszych komórek w ten życiodajny gaz. Istotną rolę odgrywają tu niewątpliwie płuca, które dzięki swej specyficznej budowie zapewniają prawidłową wymianę gazową. Uczestnicy warsztatów będą mogli poznać budowę oraz funkcjonowanie układu oddechowego, a także samych płuc. Dowiedzą się, jaką rolę w tym wszystkim odgrywa przepona, konstruując w tym celu prosty model funkcyjny. Za pomocą prostych doświadczeń wykryją obecność dwutlenku węgla w wydychanym powietrzu oraz zbadają objętość swoich płuc. Dodatkowo sprawdzając, ile substancji smolistych znajduje się w jednym papierosie, przekonają się, jak bardzo są one szkodliwe dla naszego zdrowia.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
    lub
    „POKAŻ MI SWÓJ ODCISK A POWIEM CI KIM JESTEŚ”
    Na każdym kroku zostawiamy swoje odciski i być może nawet tego nie wiemy. Uświadamia nas o tym daktyloskopia, czyli nauka zajmująca się analizą linii papilarnych. Każdy z nas posiada jedyne w swoim rodzaju odciski. Wspomniane zajęcia pomogą nam zagłębić się w tajniki kryminalistyki. Uczestnicy poznają m.in. sposoby zabezpieczania śladów, które na co dzień stosują detektywi. Nauczą się samodzielnie zbierać odciski palców, które następnie zbadają, opiszą i porównają między sobą. Dowiedzą się także, czym jest informacja genetyczna, aby następnie móc wyizolować DNA z różnego materiału. Przekonają się, iż praca ta wymaga dużego skupienia i dokładności w postępowaniu na każdym etapie doświadczenia.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.

    Marzec 2020 – Czerwiec 2020

    „POCZUJ CHEMIĘ DO CHEMII-ESTRY”
    Jakie substancje nadają nietuzinkową, intensywną woń olejkom zapachowym i perfumom? Skąd pochodzi zapach ananasa, pomarańczy, czy jaśminu? Odpowiedź kryją w sobie związki, które zbudowane są z podstawowych pierwiastków: węgla, wodoru i tlenu, i noszą nazwę estrów. To jedna z najbardziej rozpowszechnionych grup substancji chemicznych występujących w przyrodzie. Charakterystyczne, owocowe zapachy często są wynikiem kombinacji wielu związków organicznych, a ich pozyskiwanie jest procesem długotrwałym oraz kosztownym. Dlatego esencje zapachowe często otrzymuje się w laboratoriach w różny sposób, m.in. łącząc alkohol z kwasem siarkowym (VI), bądź po prostu z octem. Podczas zajęć laboratoryjnych, młodzi naukowcy, wykonując szereg doświadczeń dotyczących właściwości i zastosowań estrów, będą mogli nie tylko poznać woń przeróżnych zapachów, ale również poprzez eksperymentowanie, poczuć prawdziwą chemię do chemii. Dowiedzą się także, co wspólnego mają tłuszcze z estrami. Całość warsztatów wzbogaci możliwość samodzielnego wykonania naturalnych perfum w kremie na bazie wosku pszczelego oraz myjących, pięknie pachnących galaretek do kąpieli.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.
    Lub
    „O-KOnieczności WIDZENIA W OSTROŚCI”
    Oko dostarcza do mózgu najwięcej informacji o otaczającym nas świecie. Aż 80% wszystkich wrażeń, które nasze ciało jest w stanie odbierać ze środowiska, pochodzi właśnie ze zmysłu wzroku. Umożliwia on bowiem m.in. rozróżnianie kształtów, barw, ocenę odległości, czy natężenie światła. Oko zatem jest bardzo ważnym narządem zewnętrznym, bez którego życie staje się trudne. W trakcie warsztatów uczestnicy poznają jego budowę oraz mechanizm działania. Dowiedzą się także, jaką rolę odgrywa w nim soczewka oraz czy można w jakiś sposób oszukać nasz wzrok. W tym celu uczniowie przeniosą się do świata pułapek umysłu. Jednym słowem iluzja przestanie być magią a stanie się czystą nauką. Koniecznie przyjdź i sprawdź na własne oczy!
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii i fizyki.

    Wakacje 2020

    „MIESZANINY NIEJEDNORODNE ROZDZIELAJĄ SIĘ SWOBODNIE”
    Rozdzielanie mieszanin wykorzystywane jest nie tylko w chemicznym laboratorium, ale także życiu codziennym. Stosuje się je w przemyśle, oczyszczalniach ścieków, podczas segregacji odpadów, a także przy badaniu składu produktów żywnościowych. Również na rozdzielaniu mieszanin opierają się badania morfologiczne krwi, dzięki czemu można określić liczbę białych i czerwonych krwinek oraz poziomu cukru. Niniejsze warsztaty pomogą uczestnikom zgłębić te zagadnienia. Dowiedzą się oni m.in., czym jest materia, poznają jej budowę oraz stany skupienia. Na podstawie prostych do zapamiętania przykładów zdefiniują pojęcie substancji oraz mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej. Ponadto, będą mieli możliwość poznać podstawowe metody ich rozdziału (filtrowanie, odparowanie, krystalizacja, destylacja, dekantacja, sedymentacja). Wszystko to za sprawą interesujących doświadczeń, jakie uczniowie wykonają pod czujnym okiem prowadzącego.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie: chemii.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.
    lub
    Marzec 2020 – Czerwiec 2020
    „POCZUJ CHEMIĘ DO CHEMII-ESTRY”
    Jakie substancje nadają nietuzinkową, intensywną woń olejkom zapachowym i perfumom? Skąd pochodzi zapach ananasa, pomarańczy, czy jaśminu? Odpowiedź kryją w sobie związki, które zbudowane są z podstawowych pierwiastków: węgla, wodoru i tlenu, i noszą nazwę estrów. To jedna z najbardziej rozpowszechnionych grup substancji chemicznych występujących w przyrodzie. Charakterystyczne, owocowe zapachy często są wynikiem kombinacji wielu związków organicznych, a ich pozyskiwanie jest procesem długotrwałym oraz kosztownym. Dlatego esencje zapachowe często otrzymuje się w laboratoriach w różny sposób, m.in. łącząc alkohol z kwasem siarkowym (VI), bądź po prostu z octem. Podczas zajęć laboratoryjnych, młodzi naukowcy, wykonując szereg doświadczeń dotyczących właściwości i zastosowań estrów, będą mogli nie tylko poznać woń przeróżnych zapachów, ale również poprzez eksperymentowanie, poczuć prawdziwą chemię do chemii. Dowiedzą się także, co wspólnego mają tłuszcze z estrami. Całość warsztatów wzbogaci możliwość samodzielnego wykonania naturalnych perfum w kremie na bazie wosku pszczelego oraz myjących, pięknie pachnących galaretek do kąpieli.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.
    Lub
    „O-KOnieczności WIDZENIA W OSTROŚCI”
    Oko dostarcza do mózgu najwięcej informacji o otaczającym nas świecie. Aż 80% wszystkich wrażeń, które nasze ciało jest w stanie odbierać ze środowiska, pochodzi właśnie ze zmysłu wzroku. Umożliwia on bowiem m.in. rozróżnianie kształtów, barw, ocenę odległości, czy natężenie światła. Oko zatem jest bardzo ważnym narządem zewnętrznym, bez którego życie staje się trudne. W trakcie warsztatów uczestnicy poznają jego budowę oraz mechanizm działania. Dowiedzą się także, jaką rolę odgrywa w nim soczewka oraz czy można w jakiś sposób oszukać nasz wzrok. W tym celu uczniowie przeniosą się do świata pułapek umysłu. Jednym słowem iluzja przestanie być magią a stanie się czystą nauką. Koniecznie przyjdź i sprawdź na własne oczy!
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii i fizyki.
    Wakacje 2020
    „MIESZANINY NIEJEDNORODNE ROZDZIELAJĄ SIĘ SWOBODNIE”
    Rozdzielanie mieszanin wykorzystywane jest nie tylko w chemicznym laboratorium, ale także życiu codziennym. Stosuje się je w przemyśle, oczyszczalniach ścieków, podczas segregacji odpadów, a także przy badaniu składu produktów żywnościowych. Również na rozdzielaniu mieszanin opierają się badania morfologiczne krwi, dzięki czemu można określić liczbę białych i czerwonych krwinek oraz poziomu cukru. Niniejsze warsztaty pomogą uczestnikom zgłębić te zagadnienia. Dowiedzą się oni m.in., czym jest materia, poznają jej budowę oraz stany skupienia. Na podstawie prostych do zapamiętania przykładów zdefiniują pojęcie substancji oraz mieszaniny jednorodnej i niejednorodnej. Ponadto, będą mieli możliwość poznać podstawowe metody ich rozdziału (filtrowanie, odparowanie, krystalizacja, destylacja, dekantacja, sedymentacja). Wszystko to za sprawą interesujących doświadczeń, jakie uczniowie wykonają pod czujnym okiem prowadzącego.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie: chemii.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.

    Marzec 2020 – Czerwiec 2020

    „JONY POZNAJE SIĘ NIE PO TYM, JAK WYGLĄDAJĄ, ALE PO TYM JAK REAGUJĄ”
    Chcąc dowiedzieć się, jak rozpoznać wspomniane w temacie jony, trzeba zagłębić się w tajniki analizy jakościowej kationów i anionów, która jest jedną z najczęściej stosowanych metod badania próbek w laboratorium chemicznym. Uczestnicy warsztatów, wcielając się w prawdziwych laborantów, będą mogli przekonać się o tym, dokonując samodzielnej identyfikacji konkretnych jonów w badanych roztworach. Towarzyszące temu charakterystyczne reakcje chemiczne oraz barwne próby płomieniowe dostarczą niezapomnianych wrażeń. Jednak, czy reakcje te mają jakieś znaczenie w życiu codziennym? Czym w ogóle jest analiza jakościowa? Dlaczego fajerwerki mają tak wiele kolorów i co łączy je z omawianym tematem? To tylko namiastka pytań, na które młodzi naukowcy będą mogli uzyskać odpowiedzi w trakcie wspomnianych zajęć.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-IV szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.
    Lub
    „CZEGO OCZY NIE WIDZĄ, TEGO OBIEKTYW NIE PRZEOCZY”
    Często postrzegamy otaczający nas świat z perspektywy naszych zmysłów, czyli tego, co usłyszymy, czego dotkniemy, spróbujemy, czy zobaczymy „gołym okiem”. Dlatego też, tak trudno przychodzi nam wyobrazić sobie, a co za tym idzie uwierzyć w coś, czego nie możemy doświadczyć bezpośrednio swymi receptorami. Zawsze w takich sytuacjach przychodzą nam z pomocą różne sprawdzone narzędzia. Jednym z nich jest niewątpliwie mikroskop – urządzenie, które sprawia iż w jego świetle, rzeczywistymi stają się rzeczy, dające pozorne wrażenie nieistniejących. Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się, jak wygląda praca z tego rodzaju sprzętem, a także dokonać obserwacji własnoręcznie przygotowanych preparatów z materiału roślinnego. Nauczą się przy tym wykonywania precyzyjnych przekrojów, umożliwiających zaobserwowanie pojedynczych komórek, z których zbudowane są poszczególne tkanki roślinne. Dowiedzą się także, jak bardzo wymagająca jest to praca.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-IV szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: biologii.

    Wakacje 2020

    „NIE POGANIAJ MNIE BO TRACĘ ODDECH, CZYLI CO WPŁYWA NA SZYBKOŚĆ REAKCJI?”
    Czy zastanawialiście się kiedyś, jak zachodzą reakcje chemiczne? Czy mogą przebiegać z różną prędkością? Czym w ogóle jest szybkość reakcji i co na nią wpływa? Jakie znaczenie mają tutaj związki określane mianem katalizatorów? Na te i wiele innych pytań, uzyskamy odpowiedzi w trakcie omawianych warsztatów. Uczestnicy dowiedzą się także, jakie wyróżniamy rodzaje katalizatorów, przeprowadzając przy tym szereg odpowiednio dostosowanych doświadczeń. Będą również mieli świetną okazję, aby przekonać się na własnej skórze, jak wygląda praca laboranta z profesjonalnym sprzętem laboratoryjnym oraz odczynnikami chemicznymi.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-IV szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.
    Marzec 2020 – Czerwiec 2020
    „JONY POZNAJE SIĘ NIE PO TYM, JAK WYGLĄDAJĄ, ALE PO TYM JAK REAGUJĄ”
    Chcąc dowiedzieć się, jak rozpoznać wspomniane w temacie jony, trzeba zagłębić się w tajniki analizy jakościowej kationów i anionów, która jest jedną z najczęściej stosowanych metod badania próbek w laboratorium chemicznym. Uczestnicy warsztatów, wcielając się w prawdziwych laborantów, będą mogli przekonać się o tym, dokonując samodzielnej identyfikacji konkretnych jonów w badanych roztworach. Towarzyszące temu charakterystyczne reakcje chemiczne oraz barwne próby płomieniowe dostarczą niezapomnianych wrażeń. Jednak, czy reakcje te mają jakieś znaczenie w życiu codziennym? Czym w ogóle jest analiza jakościowa? Dlaczego fajerwerki mają tak wiele kolorów i co łączy je z omawianym tematem? To tylko namiastka pytań, na które młodzi naukowcy będą mogli uzyskać odpowiedzi w trakcie wspomnianych zajęć.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-IV szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.
    Lub
    „CZEGO OCZY NIE WIDZĄ, TEGO OBIEKTYW NIE PRZEOCZY”
    Często postrzegamy otaczający nas świat z perspektywy naszych zmysłów, czyli tego, co usłyszymy, czego dotkniemy, spróbujemy, czy zobaczymy „gołym okiem”. Dlatego też, tak trudno przychodzi nam wyobrazić sobie, a co za tym idzie uwierzyć w coś, czego nie możemy doświadczyć bezpośrednio swymi receptorami. Zawsze w takich sytuacjach przychodzą nam z pomocą różne sprawdzone narzędzia. Jednym z nich jest niewątpliwie mikroskop – urządzenie, które sprawia iż w jego świetle, rzeczywistymi stają się rzeczy, dające pozorne wrażenie nieistniejących. Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się, jak wygląda praca z tego rodzaju sprzętem, a także dokonać obserwacji własnoręcznie przygotowanych preparatów z materiału roślinnego. Nauczą się przy tym wykonywania precyzyjnych przekrojów, umożliwiających zaobserwowanie pojedynczych komórek, z których zbudowane są poszczególne tkanki roślinne. Dowiedzą się także, jak bardzo wymagająca jest to praca.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-IV szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: biologii.
    Wakacje 2020
    „NIE POGANIAJ MNIE BO TRACĘ ODDECH, CZYLI CO WPŁYWA NA SZYBKOŚĆ REAKCJI?”
    Czy zastanawialiście się kiedyś, jak zachodzą reakcje chemiczne? Czy mogą przebiegać z różną prędkością? Czym w ogóle jest szybkość reakcji i co na nią wpływa? Jakie znaczenie mają tutaj związki określane mianem katalizatorów? Na te i wiele innych pytań, uzyskamy odpowiedzi w trakcie omawianych warsztatów. Uczestnicy dowiedzą się także, jakie wyróżniamy rodzaje katalizatorów, przeprowadzając przy tym szereg odpowiednio dostosowanych doświadczeń. Będą również mieli świetną okazję, aby przekonać się na własnej skórze, jak wygląda praca laboranta z profesjonalnym sprzętem laboratoryjnym oraz odczynnikami chemicznymi.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-IV szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.
unia3
Wielkość czcionki
Kontrast