OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2023/2024

OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2023/2024

OFERTA WARSZTATÓW DLA SZKÓŁ

OFERTA WARSZTATÓW DLA SZKÓŁ
  • Marzec 2023 – Luty 2024

    „KOLOROWĄ TĘCZE WIDZĄ ZAWSZE DZIECI, KIEDY DESZCZYK PADA, A SŁONECZKO ŚWIECI”
    Z pojęciem „tęcza” skojarzeń mamy wiele, ale niewątpliwie jedno jest dominujące i nasuwa się automatycznie – kolory. To właśnie one nadają jej wyjątkowego i niesamowitego charakteru. Sprawiają, iż deszczowy, przygnębiający dzień nagle zyskuje na wartości, wywołując dużo uśmiechu i radości. Kogo z nas bowiem nie cieszą piękne barwy występujące wokoło? Komu nie są w stanie poprawić humoru? W związku z tym, w trakcie zajęć pochylimy się szczególnie mocno nad zagadnieniami związanymi z kolorami. Wyjaśnimy, czym są kolory, co mogą nam dawać, a także w jaki sposób powstają. Szereg ciekawych eksperymentów pozwoli zagłębić uczestników w wielobarwny świat nauki. Zwieńczeniem warsztatów będzie własnoręczne wykonanie smerfastycznej masy, którą dzieci zabiorą do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.

    Marzec 2024 – Luty 2025

    „NIE PĘKAJ! – CHEMICZNE TAJNIKI GLICERYNY”
    Wielu z nas w swym życiu korzystało zapewne nieraz z różnych kremów, balsamów, czy mydeł. Towarzyszą nam one niemal na każdym kroku. Może nawet słyszeliśmy, że w ich skład wchodzi tajemniczy związek o nazwie „gliceryna”, lecz czy wiemy, czym jest owa substancja? Jakie ma właściwości? Dlaczego akurat ona stosowana jest przy wyrobie różnych kosmetyków? Podczas warsztatów uczestnicy postarają się znaleźć odpowiedzi na te pytania. Zagłębią się w chemiczny świat ciekawych eksperymentów, w którym to poznają tajniki gliceryny. Zbadają jej gęstość, właściwości oraz zastosowanie. Ponadto dowiedzą się, czym są bańki mydlane, jak powstają i co wspólnego mogą mieć z omawianym związkiem chemicznym. Na zakończenie wykonają swe własne galaretki do mycia, które zabiorą do domu. Zatem nie pękaj! Wciel się w młodego naukowca i eksperymentuj razem z nami.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Marzec 2023 – Luty 2024
    „KOLOROWĄ TĘCZE WIEDZĄ ZAWSZE DZIECI, KIEDY DESZCZYK PADA, A SŁONECZKO ŚWIECI”
    Z pojęciem „tęcza” skojarzeń mamy wiele, ale niewątpliwie jedno jest dominujące i nasuwa się automatycznie – kolory. To właśnie one nadają jej wyjątkowego i niesamowitego charakteru. Sprawiają, iż deszczowy, przygnębiający dzień nagle zyskuje na wartości, wywołując dużo uśmiechu i radości. Kogo z nas bowiem nie cieszą piękne barwy występujące wokoło? Komu nie są w stanie poprawić humoru? W związku z tym, w trakcie zajęć pochylimy się szczególnie mocno nad zagadnieniami związanymi z kolorami. Wyjaśnimy, czym są kolory, co mogą nam dawać, a także w jaki sposób powstają. Szereg ciekawych eksperymentów pozwoli zagłębić uczestników w wielobarwny świat nauki. Zwieńczeniem warsztatów będzie własnoręczne wykonanie smerfastycznej masy, którą dzieci zabiorą do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    Marzec 2024 – Luty 2025
    „NIE PĘKAJ! – CHEMICZNE TAJNIKI GLICERYNY”
    Wielu z nas w swym życiu korzystało zapewne nieraz z różnych kremów, balsamów, czy mydeł. Towarzyszą nam one niemal na każdym kroku. Może nawet słyszeliśmy, że w ich skład wchodzi tajemniczy związek o nazwie „gliceryna”, lecz czy wiemy, czym jest owa substancja? Jakie ma właściwości? Dlaczego akurat ona stosowana jest przy wyrobie różnych kosmetyków? Podczas warsztatów uczestnicy postarają się znaleźć odpowiedzi na te pytania. Zagłębią się w chemiczny świat ciekawych eksperymentów, w którym to poznają tajniki gliceryny. Zbadają jej gęstość, właściwości oraz zastosowanie. Ponadto dowiedzą się, czym są bańki mydlane, jak powstają i co wspólnego mogą mieć z omawianym związkiem chemicznym. Na zakończenie wykonają swe własne galaretki do mycia, które zabiorą do domu. Zatem nie pękaj! Wciel się w młodego naukowca i eksperymentuj razem z nami.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024

    „KTO O ZDROWIE DBA, TEN SZCZĘŚLIWE ŻYCIE MA”
    Życie w pełnym zdrowiu to marzenie każdego człowieka. Chcąc się jednak nim cieszyć należy o nie szczególnie zadbać, wystrzegając się przy tym wszelkich czynników chorobotwórczych. Żeby to osiągnąć trzeba najpierw poznać zagrożenia, które mogą na nas czyhać. Do najpopularniejszej grupy patogenów zaliczyć można wirusy i bakterie. Krążą one nieustannie wokół nas, wyczekując najlepszej sytuacji do ataku, czyli infekcji. Dlatego też podczas niniejszych zajęć uczestnicy przyjrzą się tym mikroorganizmom, aby dokładniej poznać swojego „wroga”, no właśnie, czy na pewno zawsze wroga…? Dowiedzą się, jaką rolę w przyrodzie odgrywają bakterie i wirusy, jak są zbudowane, czym się różnią, a przede wszystkim, jak z nimi walczyć. Zbadają przy tym działanie środków czystości, w tym preparatów dezynfekujących, odkrywając znaczenie higieny dla życia człowieka.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.

    Marzec – Czerwiec 2024

    „CZTERY ŻYWIOŁY NA ZIEMI PANUJĄ, SWOJĄ SIŁĘ ŚWIATU POKAZUJĄ”
    Od zarania dziejów są nieodzownymi elementami budującymi znany nam Świat. Potrafią budzić postrach, ale bez nich nie byłoby życia. Ludzkość po prostu opiera na nich swoje istnienie. Mowa oczywiście o żywiołach, do których zaliczamy ogień, powietrze, wodę i glebę. Podczas niniejszych zajęć postaramy się prześwietlić je na wylot, zagłębiając się w ich strukturę oraz znaczenie. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, czy człowiek jest w stanie nad nimi zapanować i czy może mieć wpływ na ich przebieg. Zbadają niewidzialne gołym okiem siły, które mogą ugasić płomień. Poznają skład powietrza, a także rolę poszczególnych pierwiastków w nim zawartych. Jednym słowem uczniowie wezmą pod lupę te potężne zjawiska przyrodnicze. Wykonają szereg doświadczeń pozwalających zagłębić się w ich niezwykły świat. Przekonają się, że nieustanna walka żywiołów trwa…
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.

    Lipiec – Sierpień 2024

    „CZY WIESZ, ŻE SKÓRKA WYSTĘPUJE U WODY? CHODŹ POKAŻĘ CI NA TO DOWODY”
    Woda, bo o niej tu mowa, to niesamowita substancja o wielu pożytecznych właściwościach. Przede wszystkim podtrzymuje życie na ziemi. Posiada także wiele ciekawych cech, które rodzą różne, czasem niewiarygodne zjawiska. Jedną z nich jest napięcie powierzchniowe, czyli zdolność cząsteczek wody do tworzenia na jej powierzchni sprężystej błony. Fakt ten wykorzystały niektóre zwierzęta takie, jak owady, pajęczaki, a nawet gady i ptaki, wykształcając w sobie zdolność do chodzenia po wodzie. Rośliny również nie pozostały na to obojętne i nauczyły się wykorzystywać to zjawisko do własnych celów. Chciałoby się powiedzieć: korzyści dla każdego! Okazuję się jednak, że nie koniecznie… Przekonają się o tym uczestnicy warsztatów. Przyjrzą się oni napięciu powierzchniowemu, dowiedzą się, na czym ono polega, jakie ma właściwości, a także zbadają, czy można je zmienić. Zastanowią się również, czy woda może nie podlegać prawom grawitacji. Na koniec odkryją tajniki marmurkowania papieru. Stworzą swój własny obraz na wodzie, który następnie przeniosą na białą kartkę, zabierając ze sobą na pamiątkę.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024
    „KTO O ZDROWIE DBA, TEN SZCZĘŚLIWE ŻYCIE MA”
    Życie w pełnym zdrowiu to marzenie każdego człowieka. Chcąc się jednak nim cieszyć należy o nie szczególnie zadbać, wystrzegając się przy tym wszelkich czynników chorobotwórczych. Żeby to osiągnąć trzeba najpierw poznać zagrożenia, które mogą na nas czyhać. Do najpopularniejszej grupy patogenów zaliczyć można wirusy i bakterie. Krążą one nieustannie wokół nas, wyczekując najlepszej sytuacji do ataku, czyli infekcji. Dlatego też podczas niniejszych zajęć uczestnicy przyjrzą się tym mikroorganizmom, aby dokładniej poznać swojego „wroga”, no właśnie, czy na pewno zawsze wroga…? Dowiedzą się, jaką rolę w przyrodzie odgrywają bakterie i wirusy, jak są zbudowane, czym się różnią, a przede wszystkim, jak z nimi walczyć. Zbadają przy tym działanie środków czystości, w tym preparatów dezynfekujących, odkrywając znaczenie higieny dla życia człowieka.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    Marzec – Czerwiec 2024
    „CZTERY ŻYWIOŁY NA ZIEMI PANUJĄ, SWOJĄ SIŁĘ ŚWIATU POKAZUJĄ”
    Od zarania dziejów są nieodzownymi elementami budującymi znany nam Świat. Potrafią budzić postrach, ale bez nich nie byłoby życia. Ludzkość po prostu opiera na nich swoje istnienie. Mowa oczywiście o żywiołach, do których zaliczamy ogień, powietrze, wodę i glebę. Podczas niniejszych zajęć postaramy się prześwietlić je na wylot, zagłębiając się w ich strukturę oraz znaczenie. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, czy człowiek jest w stanie nad nimi zapanować i czy może mieć wpływ na ich przebieg. Zbadają niewidzialne gołym okiem siły, które mogą ugasić płomień. Poznają skład powietrza, a także rolę poszczególnych pierwiastków w nim zawartych. Jednym słowem uczniowie wezmą pod lupę te potężne zjawiska przyrodnicze. Wykonają szereg doświadczeń pozwalających zagłębić się w ich niezwykły świat. Przekonają się, że nieustanna walka żywiołów trwa…
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    Lipiec – Sierpień 2024
    „CZY WIESZ, ŻE SKÓRKA WYSTĘPUJE U WODY? CHODŹ POKAŻĘ CI NA TO DOWODY”
    Woda, bo o niej tu mowa, to niesamowita substancja o wielu pożytecznych właściwościach. Przede wszystkim podtrzymuje życie na ziemi. Posiada także wiele ciekawych cech, które rodzą różne, czasem niewiarygodne zjawiska. Jedną z nich jest napięcie powierzchniowe, czyli zdolność cząsteczek wody do tworzenia na jej powierzchni sprężystej błony. Fakt ten wykorzystały niektóre zwierzęta takie, jak owady, pajęczaki, a nawet gady i ptaki, wykształcając w sobie zdolność do chodzenia po wodzie. Rośliny również nie pozostały na to obojętne i nauczyły się wykorzystywać to zjawisko do własnych celów. Chciałoby się powiedzieć: korzyści dla każdego! Okazuję się jednak, że nie koniecznie… Przekonają się o tym uczestnicy warsztatów. Przyjrzą się oni napięciu powierzchniowemu, dowiedzą się, na czym ono polega, jakie ma właściwości, a także zbadają, czy można je zmienić. Zastanowią się również, czy woda może nie podlegać prawom grawitacji. Na koniec odkryją tajniki marmurkowania papieru. Stworzą swój własny obraz na wodzie, który następnie przeniosą na białą kartkę, zabierając ze sobą na pamiątkę.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024

    „PRZED UŻYCIEM ZAPOZNAJ SIĘ Z TREŚCIĄ ULOTKI, BĄDŹ SKONSULTUJ SIĘ Z LEKARZEM LUB FARMACEUTĄ”
    Czym jest farmacja? Kim jest farmaceuta? Często słyszymy te pojęcia, ale czy potrafimy je poprawnie zdefiniować? Najprościej rzecz ujmując jest to dziedzina oraz osoba, która zajmuje się wszelkimi lekami syntetycznymi, biologicznymi i pochodzenia naturalnego, ich produkcją, a także dystrybucją. Korzystający z nich pacjenci jednak nie zawsze zastanawiają się czy są one w pełni bezpieczne. Niestety często mogą wywoływać efekty niepożądane, a wchodząc w interakcję z innymi medykamentami nierzadko okazują się bardzo groźne dla zdrowia. W trakcie warsztatów młodzi naukowcy, wykonując szereg doświadczeń, poznają właściwości i zastosowanie leków. Dowiedzą się, jakimi metodami się je otrzymuje oraz jakie wykazują mechanizmy działania. Zbadają między innymi właściwości węgla aptecznego, kwasu acetylosalicylowego, wody utlenionej oraz witaminy C.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie przyrody, biologii i chemii.

    Marzec – Czerwiec 2024

    „ŻÓŁTKO I BIAŁKO ELEMENTY ZNANE, W SKORUCPE JAJKA SZCZELNIE SCHOWANE”
    Jajka to ciekawy „wynalazek” przyrody, występujący w świecie zwierząt. Dzięki nim swoje potomstwo na świat mogą wydawać maleńkie owady, a także ogromne strusie. W zasadzie we wszystkich gromadach spotkać możemy gatunki, które do reprodukcji wykorzystują jaja. W życiu człowieka mają one także duże znaczenie, ale głównie kulinarne. My zaś przyjrzymy się im od strony laboratoryjnej. Uczestnicy warsztatów poznają przede wszystkim ich strukturę, właściwości oraz znaczenie. Zbadają ich reakcje na różne odczynniki chemiczne oraz zjawiska im towarzyszące. Dowiedzą się m.in., czym jest efekt Tyndalla. Odpowiedzą na pytanie, czy jajko może lewitować, a także, czy może być wykorzystywane w kosmetologii. Wszystko to w świetle wielu ciekawych eksperymentów. Zajęcia te udowodnią bowiem, jak szerokie zastosowanie mogą mieć zwykłe jajka, jak w ciekawy sposób możemy je wykorzystać oraz ile przy tym możemy mieć edukacyjnej zabawy.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie przyrody i biologii.

    Lipiec – Sierpień 2024

    „KAŻDY TWÓJ NERW UKOI POSMAK ZIELONYCH NAPOI”
    Zielone napoje, a w zasadzie ziołowe, to niezastąpione środki medycyny ludowej, które stosowane są od zarania dziejów do zwalczania różnych dolegliwości zdrowotnych. Wszelkie produkty zielarskie to przede wszystkim naturalne źródło związków chemicznych o wszechstronnym zastosowaniu. Te niezwykłe dary natury mogą być serwowane pod różnymi postaciami takimi jak herbaty, syropy, a nawet przyprawy. Odpowiednio przygotowane oraz systematycznie przyjmowane mogą pomóc niemal na wszystko. Potrafią zwalczyć gorączkę, uśmierzyć ból, jak również poprawić kondycję narządów wewnętrznych. Zagadnienia te przybliżone zostaną uczestnikom warsztatów, którzy nauczą się rozpoznawać rodzaje i gatunki poszczególnych roślin, a przede wszystkim poznają nie tylko ich wygląd, czy zapach, ale także właściwości. Dowiedzą się, które z nich możemy zaliczyć do kategorii leczniczych, a które do przypraw. Przyjrzą się lepiej roślinom spotykanym na co dzień, rosnącym niemalże wokół nas. Na koniec wykonają własną ziołową herbatę oraz ziołową świeczkę. Wszystko to z samych naturalnych składników.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie przyrody i biologii.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024
    „PRZED UŻYCIEM ZAPOZNAJ SIĘ Z TREŚCIĄ ULOTKI, BĄDŹ SKONSULTUJ SIĘ Z LEKARZEM LUB FARMACEUTĄ”
    Czym jest farmacja? Kim jest farmaceuta? Często słyszymy te pojęcia, ale czy potrafimy je poprawnie zdefiniować? Najprościej rzecz ujmując jest to dziedzina oraz osoba, która zajmuje się wszelkimi lekami syntetycznymi, biologicznymi i pochodzenia naturalnego, ich produkcją, a także dystrybucją. Korzystający z nich pacjenci jednak nie zawsze zastanawiają się czy są one w pełni bezpieczne. Niestety często mogą wywoływać efekty niepożądane, a wchodząc w interakcję z innymi medykamentami nierzadko okazują się bardzo groźne dla zdrowia. W trakcie warsztatów młodzi naukowcy, wykonując szereg doświadczeń, poznają właściwości i zastosowanie leków. Dowiedzą się, jakimi metodami się je otrzymuje oraz jakie wykazują mechanizmy działania. Zbadają między innymi właściwości węgla aptecznego, kwasu acetylosalicylowego, wody utlenionej oraz witaminy C.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie przyrody, biologii i chemii.
    Marzec – Czerwiec 2024
    „ŻÓŁTKO I BIAŁKO ELEMENTY ZNANE, W SKORUPCE JAJKA SZCZELNIE SCHOWANE”
    Jajka to ciekawy „wynalazek” przyrody, występujący w świecie zwierząt. Dzięki nim swoje potomstwo na świat mogą wydawać maleńkie owady, a także ogromne strusie. W zasadzie we wszystkich gromadach spotkać możemy gatunki, które do reprodukcji wykorzystują jaja. W życiu człowieka mają one także duże znaczenie, ale głównie kulinarne. My zaś przyjrzymy się im od strony laboratoryjnej. Uczestnicy warsztatów poznają przede wszystkim ich strukturę, właściwości oraz znaczenie. Zbadają ich reakcje na różne odczynniki chemiczne oraz zjawiska im towarzyszące. Dowiedzą się m.in., czym jest efekt Tyndalla. Odpowiedzą na pytanie, czy jajko może lewitować, a także, czy może być wykorzystywane w kosmetologii. Wszystko to w świetle wielu ciekawych eksperymentów. Zajęcia te udowodnią bowiem, jak szerokie zastosowanie mogą mieć zwykłe jajka, jak w ciekawy sposób możemy je wykorzystać oraz ile przy tym możemy mieć edukacyjnej zabawy.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie przyrody i biologii.
    Lipiec – Sierpień 2024
    „KAŻDY TWÓJ NERW UKOI POSMAK ZIELONYCH NAPOI”
    Zielone napoje, a w zasadzie ziołowe, to niezastąpione środki medycyny ludowej, które stosowane są od zarania dziejów do zwalczania różnych dolegliwości zdrowotnych. Wszelkie produkty zielarskie to przede wszystkim naturalne źródło związków chemicznych o wszechstronnym zastosowaniu. Te niezwykłe dary natury mogą być serwowane pod różnymi postaciami takimi jak herbaty, syropy, a nawet przyprawy. Odpowiednio przygotowane oraz systematycznie przyjmowane mogą pomóc niemal na wszystko. Potrafią zwalczyć gorączkę, uśmierzyć ból, jak również poprawić kondycję narządów wewnętrznych. Zagadnienia te przybliżone zostaną uczestnikom warsztatów, którzy nauczą się rozpoznawać rodzaje i gatunki poszczególnych roślin, a przede wszystkim poznają nie tylko ich wygląd, czy zapach, ale także właściwości. Dowiedzą się, które z nich możemy zaliczyć do kategorii leczniczych, a które do przypraw. Przyjrzą się lepiej roślinom spotykanym na co dzień, rosnącym niemalże wokół nas. Na koniec wykonają własną ziołową herbatę oraz ziołową świeczkę. Wszystko to z samych naturalnych składników.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie przyrody i biologii.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024

    „ORANŻ, BŁĘKIT, FENOLOFTALEINA… TAK CHEMICZNA ZABAWA SIĘ ZACZYNA”
    Chemiczna zabawa z użyciem wskaźników zawsze jest ciekawa! Wprowadza bowiem w wielobarwny świat chemii, ukazując wiele efektownych reakcji. Chcąc jednak tego dokonać należy sięgnąć do podstaw i zagłębić się w takie pojęcia, jak „wskaźnik” oraz „odczyn środowiska”, a także nauczyć się rozróżniać substancje zwane kwasami i zasadami. Umożliwią to niniejsze warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się, czym są i gdzie można spotkać wyżej wymienione związki chemiczne. Poznają skalę pH oraz zbadają właściwości różnych substancji, odkrywając jednocześnie ich znaczenie zarówno w przyrodzie, jak również w życiu człowieka.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.

    Marzec – Czerwiec 2024

    „KATALAZA – ENZYM ZNANY, W LUDZKIM CIELE SPOTYKANY”
    We wszystkich organizmach żywych zachodzi wiele procesów życiowych i reakcji, które nie zawsze mogą być pożyteczne. Dlatego każda komórka wytwarza pewne cząsteczki białkowe, których zadaniem jest czuwanie nad prawidłowym ich przebiegiem. Związki te to enzymy. Należy do nich m.in. katalaza rozkładająca niebezpieczny dla zdrowia nadtlenek wodoru do wody i tlenu, pełniąc tym samym funkcję obronną. Obecna jest ona zarówno w komórkach zwierzęcych, jak i roślinnych, a także bakteryjnych, czego dowodem jest pienienie się wody utlenionej w kontakcie z nimi. Zjawisko to omówimy dokładniej podczas niniejszych warsztatów. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest nadtlenek wodoru, w jaki sposób zachodzi jego rozkład, dlaczego jest tak niebezpieczny dla organizmu oraz jaką w tym wszystkim rolę spełnia katalaza. Ponadto poznają pojęcie stresu oksydacyjnego i antyoksydacji. W tym celu uczniowie wykonają szereg prostych i interesujących doświadczeń chemicznych.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.

    Lipiec – Sierpień 2024

    „ROŚLINY INNE SPOSOBY OD LUDZI MAJĄ, DZIĘKI FOTOSYNTEZIE SIĘ ODŻYWIAJĄ”
    To, co dla nas zbędne i szkodliwe, dla innych może okazać się zbawienne. Mowa o dwutlenku węgla, którego nadmiar usuwany jest z organizmu człowieka, a pobierany jest m.in. przez rośliny i wykorzystywany przez nie do podtrzymania procesów życiowych. Zatem, jak to mówią… nic w przyrodzie nie ginie. Dlatego podczas niniejszych warsztatów spróbujemy pochylić się nad tymi zagadnieniami. Uczestnicy zagłębią się w przebieg procesu fotosyntezy. Dowiedzą się, co, oprócz dwutlenku węgla, jest niezbędne, aby mogła ona zajść, a także, jakie związki powstają w jej trakcie. Prześwietlą wpływ zarówno zewnętrznych warunków środowiska, jak również elementów budowy wewnętrznej roślin na tempo fotosyntezy. Jednym słowem uczniowie w trakcie zajęć zbadają ten niezwykły i życiodajny proces, wykonując przy tym szereg ciekawych eksperymentów, które umożliwią im efektywniej zapamiętać tę jedną z najważniejszych reakcji chemicznych w otaczającym nas świecie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024
    „ORANŻ, BŁĘKIT, FENOLOFTALEINA… TAK CZEMICZNA ZABAWA SIĘ ZACZYNA”
    Chemiczna zabawa z użyciem wskaźników zawsze jest ciekawa! Wprowadza bowiem w wielobarwny świat chemii, ukazując wiele efektownych reakcji. Chcąc jednak tego dokonać należy sięgnąć do podstaw i zagłębić się w takie pojęcia, jak „wskaźnik” oraz „odczyn środowiska”, a także nauczyć się rozróżniać substancje zwane kwasami i zasadami. Umożliwią to niniejsze warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się, czym są i gdzie można spotkać wyżej wymienione związki chemiczne. Poznają skalę pH oraz zbadają właściwości różnych substancji, odkrywając jednocześnie ich znaczenie zarówno w przyrodzie, jak również w życiu człowieka.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.
    Marzec – Czerwiec 2024
    „KATALAZA – ENZYM ZNANY, W LUDZKIM CIELE SPOTYKANY”
    We wszystkich organizmach żywych zachodzi wiele procesów życiowych i reakcji, które nie zawsze mogą być pożyteczne. Dlatego każda komórka wytwarza pewne cząsteczki białkowe, których zadaniem jest czuwanie nad prawidłowym ich przebiegiem. Związki te to enzymy. Należy do nich m.in. katalaza rozkładająca niebezpieczny dla zdrowia nadtlenek wodoru do wody i tlenu, pełniąc tym samym funkcję obronną. Obecna jest ona zarówno w komórkach zwierzęcych, jak i roślinnych, a także bakteryjnych, czego dowodem jest pienienie się wody utlenionej w kontakcie z nimi. Zjawisko to omówimy dokładniej podczas niniejszych warsztatów. Uczestnicy dowiedzą się, czym jest nadtlenek wodoru, w jaki sposób zachodzi jego rozkład, dlaczego jest tak niebezpieczny dla organizmu oraz jaką w tym wszystkim rolę spełnia katalaza. Ponadto poznają pojęcie stresu oksydacyjnego i antyoksydacji. W tym celu uczniowie wykonają szereg prostych i interesujących doświadczeń chemicznych.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.
    Lipiec – Sierpień 2024
    „ROŚLINY INNE SPOSOBY OD LUDZI MAJĄ, DZIĘKI FOTOSYNTEZIE SIĘ ODŻYWIAJĄ”
    To, co dla nas zbędne i szkodliwe, dla innych może okazać się zbawienne. Mowa o dwutlenku węgla, którego nadmiar usuwany jest z organizmu człowieka, a pobierany jest m.in. przez rośliny i wykorzystywany przez nie do podtrzymania procesów życiowych. Zatem, jak to mówią… nic w przyrodzie nie ginie. Dlatego podczas niniejszych warsztatów spróbujemy pochylić się nad tymi zagadnieniami. Uczestnicy zagłębią się w przebieg procesu fotosyntezy. Dowiedzą się, co, oprócz dwutlenku węgla, jest niezbędne, aby mogła ona zajść, a także, jakie związki powstają w jej trakcie. Prześwietlą wpływ zarówno zewnętrznych warunków środowiska, jak również elementów budowy wewnętrznej roślin na tempo fotosyntezy. Jednym słowem uczniowie w trakcie zajęć zbadają ten niezwykły i życiodajny proces, wykonując przy tym szereg ciekawych eksperymentów, które umożliwią im efektywniej zapamiętać tę jedną z najważniejszych reakcji chemicznych w otaczającym nas świecie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024

    „JAK TO ROBIĄ? CO NAM DAJĄ?… CZYLI O TYM, JAK ROŚLINY WYDZIELAJĄ”
    Tkanki to pojęcie, które w pierwszej kolejności kojarzymy z naszym organizmem, ale wiemy, że występują one także w świecie roślin, spełniając wiele ważnych funkcji. Wyróżnić możemy tu ciekawy rodzaj, jakim jest tkanka wydzielnicza. Znajduje się ona zarówno na powierzchni, jak i we wnętrzu rośliny. Jednak, aby lepiej ją poznać należy użyć mikroskopu optycznego. W tym celu uczestnicy zajęć będą mogli dokonać obserwacji własnoręcznie przygotowanych preparatów. Nauczą się wykonywać precyzyjne przekroje, wcielając się w prawdziwego botanika. Zobaczą, że fauna także jest bardzo ciekawa i skrywa interesujące tajemnice, które postaramy się odkryć.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie biologii.

    Marzec – Czerwiec 2024

    „CO ROBIĄ? JAK WYGLĄDAJĄ? ZOBACZ, JAKIE ZDOLNOŚCI KOMÓRKI POSIADAJĄ”
    Wszystkie organizmy na świecie posiadają jedną wspólną cechę. Są zbudowane z pojedynczych, maleńkich, niewidocznym gołym okiem komórek. Mimo, iż rozmiar ich jest mikroskopijny to jednak bez nich nie byłoby życia. Posiadają bowiem zdolność do przeprowadzania szeregu reakcji i procesów metabolicznych warunkujących prawidłowy rozwój wszystkich narządów i układów. Ich różnorodność i funkcje są ogromne i niesamowite, o czym przekonają się uczestnicy niniejszych warsztatów. Zbadają oni komórki grzybów, roślin i zwierząt, w tym człowieka. Dowiedzą się m.in., jakie właściwości ma błona komórkowa, jakie wyróżniamy podstawowe organelle komórkowe, jakie znaczenie posiadają oraz zaobserwują zjawisko plazmolizy i deplazmolizy. Ponadto nauczą się przygotowywać swe własne preparaty, dokonywać obserwacji preparatów trwałych, a także prawidłowo pracować z użyciem profesjonalnego mikroskopu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie biologii.

    Lipiec – Sierpień 2024

    „ZMYDLANIE TŁUSZCZÓW TO PROCES ZNANY, KTÓRY OD WIEKÓW JEST PRAKTYKOWANY”
    Reakcja zmydlania towarzyszy nam każdego dnia. Wszyscy bowiem korzystamy z produktu odpowiedzialnego za jej przebieg, czyli mydła. Ale czy zastanawialiśmy się kiedykolwiek nad jego składem, nad procesem jego powstawania, czy nad samym procesem mycia? Jak to się dzieje, że środki czystości zwalczają brud? Co wspólnego mają z tłuszczami? A przede wszystkim, czym w ogóle jest samo zmydlanie? Na te i wiele innych pytań spróbują odpowiedzieć uczestnicy niniejszych warsztatów. Zbadają oni efekt połączenia tłuszczy i zasad, poznając przy tym produkty reakcji, które mogą powstać z odpowiedniego połączenia tychże substratów. Zagłębią się także w tajniki produkcji tych niezwykłych środków czystości, podejmując wyzwanie stworzenia własnego, w pełni naturalnego mydła. Dowiedzą się przy tym, jakie znaczenie ma odpowiednie pH tych produktów, a także, na czym polega proces ich „dojrzewania”. Wszystko to w świetle ciekawych eksperymentów, wykonywanych pod fachowym okiem prowadzącego.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.
  • Wrzesień 2023 – Luty 2024
    „JAK TO ROBIĄ? CO NAM DAJĄ?… CZYLI O TYM, JAK ROŚLINY WYDZIELAJĄ”
    Tkanki to pojęcie, które w pierwszej kolejności kojarzymy z naszym organizmem, ale wiemy, że występują one także w świecie roślin, spełniając wiele ważnych funkcji. Wyróżnić możemy tu ciekawy rodzaj, jakim jest tkanka wydzielnicza. Znajduje się ona zarówno na powierzchni, jak i we wnętrzu rośliny. Jednak, aby lepiej ją poznać należy użyć mikroskopu optycznego. W tym celu uczestnicy zajęć będą mogli dokonać obserwacji własnoręcznie przygotowanych preparatów. Nauczą się wykonywać precyzyjne przekroje, wcielając się w prawdziwego botanika. Zobaczą, że fauna także jest bardzo ciekawa i skrywa interesujące tajemnice, które postaramy się odkryć.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie biologii.
    Marzec – Czerwiec 2024
    „CO ROBIĄ? JAK WYGLĄDAJĄ? ZOBACZ, JAKIE ZDOLNOŚCI KOMÓRKI POSIADAJĄ”
    Wszystkie organizmy na świecie posiadają jedną wspólną cechę. Są zbudowane z pojedynczych, maleńkich, niewidocznym gołym okiem komórek. Mimo, iż rozmiar ich jest mikroskopijny to jednak bez nich nie byłoby życia. Posiadają bowiem zdolność do przeprowadzania szeregu reakcji i procesów metabolicznych warunkujących prawidłowy rozwój wszystkich narządów i układów. Ich różnorodność i funkcje są ogromne i niesamowite, o czym przekonają się uczestnicy niniejszych warsztatów. Zbadają oni komórki grzybów, roślin i zwierząt, w tym człowieka. Dowiedzą się m.in., jakie właściwości ma błona komórkowa, jakie wyróżniamy podstawowe organelle komórkowe, jakie znaczenie posiadają oraz zaobserwują zjawisko plazmolizy i deplazmolizy. Ponadto nauczą się przygotowywać swe własne preparaty, dokonywać obserwacji preparatów trwałych, a także prawidłowo pracować z użyciem profesjonalnego mikroskopu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie biologii.
    Lipiec – Sierpień 2024
    „ZMYDLANIE TŁUSZCZÓW TO PROCES ZNANY, KTÓRY OD WIEKÓW JEST PRAKTYKOWANY”
    Reakcja zmydlania towarzyszy nam każdego dnia. Wszyscy bowiem korzystamy z produktu odpowiedzialnego za jej przebieg, czyli mydła. Ale czy zastanawialiśmy się kiedykolwiek nad jego składem, nad procesem jego powstawania, czy nad samym procesem mycia? Jak to się dzieje, że środki czystości zwalczają brud? Co wspólnego mają z tłuszczami? A przede wszystkim, czym w ogóle jest samo zmydlanie? Na te i wiele innych pytań spróbują odpowiedzieć uczestnicy niniejszych warsztatów. Zbadają oni efekt połączenia tłuszczy i zasad, poznając przy tym produkty reakcji, które mogą powstać z odpowiedniego połączenia tychże substratów. Zagłębią się także w tajniki produkcji tych niezwykłych środków czystości, podejmując wyzwanie stworzenia własnego, w pełni naturalnego mydła. Dowiedzą się przy tym, jakie znaczenie ma odpowiednie pH tych produktów, a także, na czym polega proces ich „dojrzewania”. Wszystko to w świetle ciekawych eksperymentów, wykonywanych pod fachowym okiem prowadzącego.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie biologii i chemii.
unia3