OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2019/2020

OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2019/2020

Oferta warsztatów na rok szkolny 2019/2020

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2019/2020, na miesiące marzec-styczeń. Dokonaj rezerwacji przez Formularz rezerwacyjny: http://cndavinci.pl/index.php/formularz-rezerwacyjny-dla-grup-zorganizowanych/.
Oferta warsztatów na rok szkolny 2019/2020
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2019/2020, na miesiące marzec-styczeń. Dokonaj rezerwacji przez Formularz rezerwacyjny: http://cndavinci.pl/index.php/formularz-rezerwacyjny-dla-grup-zorganizowanych/
  • Wakacje

    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
    lub
    „KOLOROWO-NAUKOWO, CZYLI NAUKA DLA NAJMŁODSZYCH”
    Warsztaty mają na celu pobudzić w dzieciach naturalną chęć do zdobywania wiedzy poprzez kolorowe i zaskakujące eksperymenty na bazie bezpiecznych odczynników chemicznych i produktów spożywczych. Zajęcia zaznajomią najmłodszych uczestników z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym podczas wykonywania nieskomplikowanych ale bardzo zjawiskowych i kolorowych eksperymentów. Uczniowie zapoznają się m.in. ze zjawiskami towarzyszącymi mieszaniu cieczy o różnych gęstościach, przyjrzą się procesom zabarwiania substancji tj woda, olej.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
  • Wakacje
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
    lub
    „KOLOROWO-NAUKOWO, CZYLI NAUKA DLA NAJMŁODSZYCH”
    Warsztaty mają na celu pobudzić w dzieciach naturalną chęć do zdobywania wiedzy poprzez kolorowe i zaskakujące eksperymenty na bazie bezpiecznych odczynników chemicznych i produktów spożywczych. Zajęcia zaznajomią najmłodszych uczestników z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym podczas wykonywania nieskomplikowanych ale bardzo zjawiskowych i kolorowych eksperymentów. Uczniowie zapoznają się m.in. ze zjawiskami towarzyszącymi mieszaniu cieczy o różnych gęstościach, przyjrzą się procesom zabarwiania substancji tj woda, olej.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
  • Wakacje

    „ROŚLINA NIE CZŁOWIEK A BRONIĆ SIĘ MUSI”
    Na obszarze całego Świata występuje wiele różnych gatunków roślin. Nie mają one nóg, które zapewniają chodzenie ani serca, które pompuje krew, ani też mózgu podtrzymującego wszelkie procesy fizjologiczne, a jednak zalicza się je do ogromnej grupy organizmów żywych. Mimo iż nie posiadają tak wyspecjalizowanych narządów, jakie ma człowiek oraz zwierzęta to potrafią oddychać, odżywiać się, rozwijać i wzrastać. Dlatego też są tak niezwykłe i fascynujące. Niestety statyczna forma, w jakiej nieustannie się znajdują, skutecznie uniemożliwia im przemieszczanie się, co w konsekwencji powoduje, że są one szczególnie narażone na różne zagrożenia. Zatem, aby przetrwać wśród wielu niebezpieczeństw, musiały nauczyć się stawać „oko w oko” z wrogim czynnikiem. W tym celu wyspecjalizowały się w wytwarzaniu wszelakich mechanizmów obronnych, o których uczestnicy będą mogli dowiedzieć się nieco więcej w czasie trwania niniejszych warsztatów. Poznają oni, w jaki sposób rośliny bronią się przed drapieżnikami, a także niekorzystnymi warunkami środowiskowymi. Natomiast obserwacja mikroskopowa własnoręcznie przygotowanych preparatów, przedstawiających wybrane wytwory roślinne służące do obrony, pomoże znacznie przybliżyć i utrwalić omawiane zagadnienia.
    lub
    „JAK BUDOWAĆ ABY NIE ZRUJNOWAĆ?”
    Zajęcia, skupiające się na właściwościach, charakterystyce i zastosowaniu różnych ciał stałych w budownictwie. Każda substancja podlega pewnym zjawiskom i procesom, które generują jej położenie w kategorii użyteczności w życiu codziennym każdego z nas. Człowiek od zawsze starał się odnajdować i wykorzystywać coraz to nowsze technologie oraz doskonalił materiały wykorzystywane w budownictwie, w efekcie zapewniając sobie komfort, oszczędność i wygodę. Warsztaty mają na celu uświadomić, że w prostych doświadczeniach, czynnościach i obserwacjach, kryje się ogromna wiedza, którą możemy wykorzystać np. w udoskonaleniu konstrukcji nowego domu, by ten stał się ekonomiczny w utrzymaniu, a tym samym bardziej pasywny i ekologiczny.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „LEPSZY RYDZ NIŻ NIC”
    Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Mimo to, wielu ludzi uważa, iż owo porzekadło dotyczy gatunku należącego do całkiem odmiennej grupy organizmów żywych, a mianowicie grzybów. Dlatego też niniejsze zajęcia poświęcimy właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieją, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizują, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Poznają również, co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Wykonają także, pod okiem prowadzącego preparaty mikroskopowe, na podstawie których zaobserwują pączkujące komórki drożdży.
  • Wakacje
    „ROŚLINA NIE CZŁOWIEK A BRONIĆ SIĘ MUSI”
    Na obszarze całego Świata występuje wiele różnych gatunków roślin. Nie mają one nóg, które zapewniają chodzenie ani serca, które pompuje krew, ani też mózgu podtrzymującego wszelkie procesy fizjologiczne, a jednak zalicza się je do ogromnej grupy organizmów żywych. Mimo iż nie posiadają tak wyspecjalizowanych narządów, jakie ma człowiek oraz zwierzęta to potrafią oddychać, odżywiać się, rozwijać i wzrastać. Dlatego też są tak niezwykłe i fascynujące. Niestety statyczna forma, w jakiej nieustannie się znajdują, skutecznie uniemożliwia im przemieszczanie się, co w konsekwencji powoduje, że są one szczególnie narażone na różne zagrożenia. Zatem, aby przetrwać wśród wielu niebezpieczeństw, musiały nauczyć się stawać „oko w oko” z wrogim czynnikiem. W tym celu wyspecjalizowały się w wytwarzaniu wszelakich mechanizmów obronnych, o których uczestnicy będą mogli dowiedzieć się nieco więcej w czasie trwania niniejszych warsztatów. Poznają oni, w jaki sposób rośliny bronią się przed drapieżnikami, a także niekorzystnymi warunkami środowiskowymi. Natomiast obserwacja mikroskopowa własnoręcznie przygotowanych preparatów, przedstawiających wybrane wytwory roślinne służące do obrony, pomoże znacznie przybliżyć i utrwalić omawiane zagadnienia.
    lub
    „JAK BUDOWAĆ ABY NIE ZRUJNOWAĆ?”
    Zajęcia, skupiające się na właściwościach, charakterystyce i zastosowaniu różnych ciał stałych w budownictwie. Każda substancja podlega pewnym zjawiskom i procesom, które generują jej położenie w kategorii użyteczności w życiu codziennym każdego z nas. Człowiek od zawsze starał się odnajdować i wykorzystywać coraz to nowsze technologie oraz doskonalił materiały wykorzystywane w budownictwie, w efekcie zapewniając sobie komfort, oszczędność i wygodę. Warsztaty mają na celu uświadomić, że w prostych doświadczeniach, czynnościach i obserwacjach, kryje się ogromna wiedza, którą możemy wykorzystać np. w udoskonaleniu konstrukcji nowego domu, by ten stał się ekonomiczny w utrzymaniu, a tym samym bardziej pasywny i ekologiczny.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „LEPSZY RYDZ NIŻ NIC”
    Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Mimo to, wielu ludzi uważa, iż owo porzekadło dotyczy gatunku należącego do całkiem odmiennej grupy organizmów żywych, a mianowicie grzybów. Dlatego też niniejsze zajęcia poświęcimy właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieją, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizują, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Poznają również, co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Wykonają także, pod okiem prowadzącego preparaty mikroskopowe, na podstawie których zaobserwują pączkujące komórki drożdży.
  • Wakacje

    „POZNAJ STACHU PO ZAPACHU”
    Odczuwanie zapachów, a może raczej odbieranie wrażeń węchowych przez człowieka jest jednym ze sposobów poznawania otaczającego nas świata. Obecna w nim ogromna liczba przeróżnych aromatów oddziałuje w szeroki sposób na organizm ludzki. Są takie, które nas pociągają i sprawiają, że czujemy się przyjemnie, ale też takie, które wzbudzają odrazę. Jedne mogą pobudzać wyobraźnię oraz wywoływać wspomnienia, inne ostrzegać przed zagrożeniem. Noworodkom umożliwiają rozpoznawanie matki, dorosłym natomiast dają informacje na temat swej higieny. Aby to wszystko było możliwe, wyposażeni jesteśmy w zmysł powonienia, jeden z dwóch, obok smaku, zmysłów chemicznych. Odpowiedzialny za niego jest nos, a dokładniej znajdujące się w nim komórki węchowe, które wychwytują odpowiednie bodźce z otoczenia i przekazują je do mózgu. Proces ten jest jednak bardziej złożony, niż nam się wydaje, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni między innymi, jak to się dzieje, że czujemy zapachy oraz dlaczego efekt ten jest lepszy, gdy bierzemy głęboki wdech. Ponadto, poznają budowę narządu węchu człowieka, a także sposoby rejestrowania rozmaitych woni przez zwierzęta. Całość zajęć wzbogaci możliwość wykonania własnych artykułów zapachowych, które następnie będzie można zabrać ze sobą do domu.

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.
    lub
    „NIE TATRZAŃSKA…. ALE TEŻ BIAŁKA 🙂 ”
    Jedną z najważniejszych grup związków budujących organizm człowieka są białka. Ze wszystkich związków chemicznych to one zajmują pierwsze miejsce, szczególnie pod względem różnorodności funkcji jakie spełniają w przyrodzie. Każda cząsteczka białka zbudowana jest: z węgla, wodoru, tlenu i azotu. W skład niektórych białek wchodzą: siarka, fosfor, cynk, chlor, żelazo, jod, miedź, fluor. Podczas warsztatów, uczniowie zbadają właściwości białek, wykryją niektóre pierwiastki, które wchodzą w ich skład. Poznają czynniki, które mają wpływ na ich strukturę, a tym samym dowiedzą się czym jest proces koagulacji i denaturacji. Za pomocą odpowiednich odczynników, wykryją białka w produktach spożywczych oraz poznają różnice między reakcją ksantoproteinową, a biuretową.
  • Wakacje
    „POZNAJ STACHU PO ZAPACHU”
    Odczuwanie zapachów, a może raczej odbieranie wrażeń węchowych przez człowieka jest jednym ze sposobów poznawania otaczającego nas świata. Obecna w nim ogromna liczba przeróżnych aromatów oddziałuje w szeroki sposób na organizm ludzki. Są takie, które nas pociągają i sprawiają, że czujemy się przyjemnie, ale też takie, które wzbudzają odrazę. Jedne mogą pobudzać wyobraźnię oraz wywoływać wspomnienia, inne ostrzegać przed zagrożeniem. Noworodkom umożliwiają rozpoznawanie matki, dorosłym natomiast dają informacje na temat swej higieny. Aby to wszystko było możliwe, wyposażeni jesteśmy w zmysł powonienia, jeden z dwóch, obok smaku, zmysłów chemicznych. Odpowiedzialny za niego jest nos, a dokładniej znajdujące się w nim komórki węchowe, które wychwytują odpowiednie bodźce z otoczenia i przekazują je do mózgu. Proces ten jest jednak bardziej złożony, niż nam się wydaje, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni między innymi, jak to się dzieje, że czujemy zapachy oraz dlaczego efekt ten jest lepszy, gdy bierzemy głęboki wdech. Ponadto, poznają budowę narządu węchu człowieka, a także sposoby rejestrowania rozmaitych woni przez zwierzęta. Całość zajęć wzbogaci możliwość wykonania własnych artykułów zapachowych, które następnie będzie można zabrać ze sobą do domu.
    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.
    lub
    „NIE TATRZAŃSKA… ALE TEŻ BIAŁKA 🙂 ”
    Jedną z najważniejszych grup związków budujących organizm człowieka są białka. Ze wszystkich związków chemicznych to one zajmują pierwsze miejsce, szczególnie pod względem różnorodności funkcji jakie spełniają w przyrodzie. Każda cząsteczka białka zbudowana jest: z węgla, wodoru, tlenu i azotu. W skład niektórych białek wchodzą: siarka, fosfor, cynk, chlor, żelazo, jod, miedź, fluor. Podczas warsztatów, uczniowie zbadają właściwości białek, wykryją niektóre pierwiastki, które wchodzą w ich skład. Poznają czynniki, które mają wpływ na ich strukturę, a tym samym dowiedzą się czym jest proces koagulacji i denaturacji. Za pomocą odpowiednich odczynników, wykryją białka w produktach spożywczych oraz poznają różnice między reakcją ksantoproteinową, a biuretową.
  • Wakacje

    „CHROM REDUKUJE BĄDŹ UTLENIA, SWE WŁAŚCIWOŚCI CIĄGLE ZMIENIA”
    Wśród szerokiego spektrum reakcji chemicznych, fundamentalne znaczenie mają reakcje utlenienia i redukcji, zwane zwykle redoksami. To przemiany, w których dochodzi do zmiany stopnia utlenienia na skutek transferu podstawowych cząstek elementarnych – elektronów pomiędzy utleniaczem a reduktorem. Podczas warsztatów, młodzież zbada właściwości jednego z przedstawicieli bloku d, którego związki występują głównie na stopniach utlenienia: +II, +III, +VI, dzięki czemu charakteryzują się różnorodnością barw. O jakim pierwiastku mowa? Oczywiście o chromie! Uczestnicy warsztatów przeprowadzą doświadczenie, w którym otrzymają wodorotlenek chromu(III) oraz zbadają jego charakter chemiczny. Ocenią wpływ odczynu środowiska na trwałość jonów chromianowych(VI) i dichromianowych(VI). Ponadto, dowiedzą się, jakie właściwości chemiczne wykazuje dichromian(VI) potasu. Licealiści będą również odkrywać tajniki chemii koordynacyjnej wykonując szereg najbardziej barwnych i spektakularnych reakcji tworzenia związków kompleksowych chromu. Co więcej, rozwiną umiejętności poprawnego formułowania obserwacji i wniosków na podstawie wykonywanych eksperymentów.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.
  • Wakacje
    „CHROM REDUKUJE BĄDŹ UTLENIA, SWE WŁAŚCIWOŚCI CIĄGLE ZMIENIA”
    Wśród szerokiego spektrum reakcji chemicznych, fundamentalne znaczenie mają reakcje utlenienia i redukcji, zwane zwykle redoksami. To przemiany, w których dochodzi do zmiany stopnia utlenienia na skutek transferu podstawowych cząstek elementarnych – elektronów pomiędzy utleniaczem a reduktorem. Podczas warsztatów, młodzież zbada właściwości jednego z przedstawicieli bloku d, którego związki występują głównie na stopniach utlenienia: +II, +III, +VI, dzięki czemu charakteryzują się różnorodnością barw. O jakim pierwiastku mowa? Oczywiście o chromie! Uczestnicy warsztatów przeprowadzą doświadczenie, w którym otrzymają wodorotlenek chromu(III) oraz zbadają jego charakter chemiczny. Ocenią wpływ odczynu środowiska na trwałość jonów chromianowych(VI) i dichromianowych(VI). Ponadto, dowiedzą się, jakie właściwości chemiczne wykazuje dichromian(VI) potasu. Licealiści będą również odkrywać tajniki chemii koordynacyjnej wykonując szereg najbardziej barwnych i spektakularnych reakcji tworzenia związków kompleksowych chromu. Co więcej, rozwiną umiejętności poprawnego formułowania obserwacji i wniosków na podstawie wykonywanych eksperymentów.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.
unia3
Wielkość czcionki
Kontrast