OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2019/2020

OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2019/2020

Oferta warsztatów na rok szkolny 2019/2020

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2019/2020, na miesiące marzec-styczeń. Dokonaj rezerwacji przez Formularz rezerwacyjny: http://cndavinci.pl/index.php/formularz-rezerwacyjny-dla-grup-zorganizowanych/.
Oferta warsztatów na rok szkolny 2019/2020
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2019/2020, na miesiące marzec-styczeń. Dokonaj rezerwacji przez Formularz rezerwacyjny: http://cndavinci.pl/index.php/formularz-rezerwacyjny-dla-grup-zorganizowanych/
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „LEPSZY RYDZ NIŻ NIC”
    Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Mimo to, wielu ludzi uważa, iż owo porzekadło dotyczy gatunku należącego do całkiem odmiennej grupy organizmów żywych, a mianowicie grzybów. Dlatego też niniejsze zajęcia poświęcimy właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieją, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizują, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Poznają również, co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Wykonają także, pod okiem prowadzącego preparaty mikroskopowe, na podstawie których zaobserwują pączkujące komórki drożdży.
    lub
    ,,O2 TAKICH GAZACH CO2 RAZEM ZAWŁADNĘŁY POWIETRZEM”
    Powietrze znajduje się wszędzie wokół Nas. Jest niezbędną do życia mieszaniną jednorodną gazów, z których najważniejszymi są tlen i azot. Jakie skrywa w sobie tajemnice? W jaki sposób pozyskiwane są z niego gazy? Jakie ma właściwości? Dlaczego jego główne składniki nie wchodzą ze sobą w reakcje chemiczne?
    To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć o charakterze eksperymentalno-badawczym.
    Młodzi naukowcy samodzielnie wykonają, pod okiem edukatora, przy użyciu profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego i odczynników chemicznych, eksperymenty naukowe, na podstawie, których zbadają czy powietrze jest mieszaniną gazów, wykryją obecność ditlenku węgla w wydychanym powietrzu oraz skonstruują własną gaśnicę pianową. Dodatkowo, młodzi naukowcy poznają metody otrzymywania tlenu w laboratorium.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „LEPSZY RYDZ NIŻ NIC”
    Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Mimo to, wielu ludzi uważa, iż owo porzekadło dotyczy gatunku należącego do całkiem odmiennej grupy organizmów żywych, a mianowicie grzybów. Dlatego też niniejsze zajęcia poświęcimy właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieją, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizują, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Poznają również, co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Wykonają także, pod okiem prowadzącego preparaty mikroskopowe, na podstawie których zaobserwują pączkujące komórki drożdży.
    lub
    ,,O2 TAKICH GAZACH CO2 RAZEM ZAWŁADNĘŁY POWIETRZEM”
    Powietrze znajduje się wszędzie wokół Nas. Jest niezbędną do życia mieszaniną jednorodną gazów, z których najważniejszymi są tlen i azot. Jakie skrywa w sobie tajemnice? W jaki sposób pozyskiwane są z niego gazy? Jakie ma właściwości? Dlaczego jego główne składniki nie wchodzą ze sobą w reakcje chemiczne?
    To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć o charakterze eksperymentalno-badawczym.
    Młodzi naukowcy samodzielnie wykonają, pod okiem edukatora, przy użyciu profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego i odczynników chemicznych, eksperymenty naukowe, na podstawie, których zbadają czy powietrze jest mieszaniną gazów, wykryją obecność ditlenku węgla w wydychanym powietrzu oraz skonstruują własną gaśnicę pianową. Dodatkowo, młodzi naukowcy poznają metody otrzymywania tlenu w laboratorium.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.
    lub
    „NIE TATRZAŃSKA…. ALE TEŻ BIAŁKA 🙂 ”
    Jedną z najważniejszych grup związków budujących organizm człowieka są białka. Ze wszystkich związków chemicznych to one zajmują pierwsze miejsce, szczególnie pod względem różnorodności funkcji jakie spełniają w przyrodzie. Każda cząsteczka białka zbudowana jest: z węgla, wodoru, tlenu i azotu. W skład niektórych białek wchodzą: siarka, fosfor, cynk, chlor, żelazo, jod, miedź, fluor. Podczas warsztatów, uczniowie zbadają właściwości białek, wykryją niektóre pierwiastki, które wchodzą w ich skład. Poznają czynniki, które mają wpływ na ich strukturę, a tym samym dowiedzą się czym jest proces koagulacji i denaturacji. Za pomocą odpowiednich odczynników, wykryją białka w produktach spożywczych oraz poznają różnice między reakcją ksantoproteinową, a biuretową.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.
    lub
    „NIE TATRZAŃSKA… ALE TEŻ BIAŁKA 🙂 ”
    Jedną z najważniejszych grup związków budujących organizm człowieka są białka. Ze wszystkich związków chemicznych to one zajmują pierwsze miejsce, szczególnie pod względem różnorodności funkcji jakie spełniają w przyrodzie. Każda cząsteczka białka zbudowana jest: z węgla, wodoru, tlenu i azotu. W skład niektórych białek wchodzą: siarka, fosfor, cynk, chlor, żelazo, jod, miedź, fluor. Podczas warsztatów, uczniowie zbadają właściwości białek, wykryją niektóre pierwiastki, które wchodzą w ich skład. Poznają czynniki, które mają wpływ na ich strukturę, a tym samym dowiedzą się czym jest proces koagulacji i denaturacji. Za pomocą odpowiednich odczynników, wykryją białka w produktach spożywczych oraz poznają różnice między reakcją ksantoproteinową, a biuretową.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020

    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.
  • Wrzesień 2019 – Luty 2020
    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.
unia3
Wielkość czcionki
Kontrast