OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2018/2019

OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2018/2019

Oferta warsztatów na rok szkolny 2018/2019

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2018/2019, na miesiące marzec-styczeń. W celu rezerwacji prosimy o kontakt telefoniczny: 609 290 121.

Oferta warsztatów na rok szkolny 2018/2019
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą warsztatów na rok szkolny 2018/2019, na miesiące marzec-styczeń. W celu rezerwacji prosimy o kontakt telefoniczny: 609 290 121.
  • Wrzesień-Styczeń

    „GDY WIDZĘ SŁODYCZE TO KWICZĘ…” – CZYLI DOBRE BO SŁODKIE
    Cukier jest to powszechnie lubiany związek chemiczny. Swoją sławę zyskał niewątpliwie dzięki temu, iż niesie za sobą słodkie odczucia smakowe, co w przyjemny sposób pobudza ludzkie podniebienia. Co jednak sprawia, iż spośród pięciu podstawowych smaków, najchętniej wybieramy właśnie słodycz? Na to oraz wiele innych pytań odpowiemy sobie w trakcie niniejszych warsztatów. Uczestnicy zajęć dowiedzą się nie tylko, dlaczego słodycze smakują ludziom tak bardzo, ale również, w jakich produktach spożywczych jest spotykany cukier. Dodatkowo poznają, jaką główną rolę odgrywa on w organizmach żywych oraz jakie konsekwencje mogą wystąpić, gdy spożywamy go w nadmiarze. Ponadto uczniowie zgłębią tajniki produkcji, lubianych powszechnie żelowych misiów, a także pod okiem prowadzącego wykonają własne żelki.

     

    Luty – Czerwiec

    „SKRZYDEŁKO CZY NÓŻKA?”
    Żyje na świecie pewna grupa zwierząt, które stanowią najliczniejszą gromadę poznaną jak dotąd. Choć są tak maleńkie i czasami dziwaczne, to często też bywają bardzo przydatne. Niektórzy je lubią inni się ich boją, fakt jest niestety taki, że czasem coś zbroją. Jedne są piękne i wzbudzają uznanie, inne wręcz przeciwnie, niemiłe doznanie. Podbiły już wszystkie środowiska: lądy, wody, powietrze, a nawet podziemne mrowiska. Podsumowując to wszystko, stwierdzić wypada, że uczestnicy warsztatów pod lupę wezmą owada… Poznają przy tym ogólną budowę tych stworzeń, analizując równocześnie ich poszczególne narządy zewnętrzne w świetle mikroskopu optycznego. Dowiedzą się również, które owady są pożyteczne, a które określić należy mianem szkodników. A także uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Czy robaki i owady to tak naprawdę te same zwierzęta? Czy pająka również możemy zaliczyć do tej grupy? Czy trzmiela należy się bać? Jak odróżnić osę od pszczoły? Dlaczego, i w jaki sposób należy troszczyć się o niektóre owady?
    lub
    „JEDZ OWOCE I JARZYNKI BO TO SAME WITAMINKI”
    Zajęcia o tematyce zdrowotnej, mają na celu motywowanie uczestników warsztatów do prawidłowego odżywiania – bogatego we wszystkie składniki pokarmowe niezbędne do właściwego funkcjonowania całego organizmu. Warsztaty będą poświęcone witaminom, których zarówno nadmiar, jak i niedobór przyczynia się do powstawania wielu chorób. Witaminy to związki organiczne, których organizm ludzki nie potrafi wytworzyć i bez których nie jest w stanie przeżyć. W ramach zajęć laboratoryjnych, mali odkrywcy, pod okiem animatora samodzielnie zbadają zawartość witaminy C w różnych sokach owocowych. Zapoznają się również z klasyfikacją omawianych substancji, ich źródłami w pożywieniu oraz rolą w organizmie człowieka. Niewątpliwą atrakcją będzie bitwa w zlewce, podczas której różne składniki będą walczyły o dominację nad kolorem całej mieszaniny.

     

    Wakacje

    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
    lub
    „KOLOROWO-NAUKOWO, CZYLI NAUKA DLA NAJMŁODSZYCH”
    Warsztaty mają na celu pobudzić w dzieciach naturalną chęć do zdobywania wiedzy poprzez kolorowe i zaskakujące eksperymenty na bazie bezpiecznych odczynników chemicznych i produktów spożywczych. Zajęcia zaznajomią najmłodszych uczestników z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym podczas wykonywania nieskomplikowanych ale bardzo zjawiskowych i kolorowych eksperymentów. Uczniowie zapoznają się m.in. ze zjawiskami towarzyszącymi mieszaniu cieczy o różnych gęstościach, przyjrzą się procesom zabarwiania substancji tj woda, olej.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
  • Wrzesień-Styczeń
    „GDY WIDZĘ SŁODYCZE TO KWICZĘ…” – CZYLI DOBRE BO SŁODKIE
    Cukier jest to powszechnie lubiany związek chemiczny. Swoją sławę zyskał niewątpliwie dzięki temu, iż niesie za sobą słodkie odczucia smakowe, co w przyjemny sposób pobudza ludzkie podniebienia. Co jednak sprawia, iż spośród pięciu podstawowych smaków, najchętniej wybieramy właśnie słodycz? Na to oraz wiele innych pytań odpowiemy sobie w trakcie niniejszych warsztatów. Uczestnicy zajęć dowiedzą się nie tylko, dlaczego słodycze smakują ludziom tak bardzo, ale również, w jakich produktach spożywczych jest spotykany cukier. Dodatkowo poznają, jaką główną rolę odgrywa on w organizmach żywych oraz jakie konsekwencje mogą wystąpić, gdy spożywamy go w nadmiarze. Ponadto uczniowie zgłębią tajniki produkcji, lubianych powszechnie żelowych misiów, a także pod okiem prowadzącego wykonają własne żelki.

     

    Luty – Czerwiec
    „SKRZYDEŁKO CZY NÓŻKA?”
    Żyje na świecie pewna grupa zwierząt, które stanowią najliczniejszą gromadę poznaną jak dotąd. Choć są tak maleńkie i czasami dziwaczne, to często też bywają bardzo przydatne. Niektórzy je lubią inni się ich boją, fakt jest niestety taki, że czasem coś zbroją. Jedne są piękne i wzbudzają uznanie, inne wręcz przeciwnie, niemiłe doznanie. Podbiły już wszystkie środowiska: lądy, wody, powietrze, a nawet podziemne mrowiska. Podsumowując to wszystko, stwierdzić wypada, że uczestnicy warsztatów pod lupę wezmą owada… Poznają przy tym ogólną budowę tych stworzeń, analizując równocześnie ich poszczególne narządy zewnętrzne w świetle mikroskopu optycznego. Dowiedzą się również, które owady są pożyteczne, a które określić należy mianem szkodników. A także uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Czy robaki i owady to tak naprawdę te same zwierzęta? Czy pająka również możemy zaliczyć do tej grupy? Czy trzmiela należy się bać? Jak odróżnić osę od pszczoły? Dlaczego, i w jaki sposób należy troszczyć się o niektóre owady?
    lub
    „JEDZ OWOCE I JARZYNKI BO TO SAME WITAMINKI”
    Zajęcia o tematyce zdrowotnej, mają na celu motywowanie uczestników warsztatów do prawidłowego odżywiania – bogatego we wszystkie składniki pokarmowe niezbędne do właściwego funkcjonowania całego organizmu. Warsztaty będą poświęcone witaminom, których zarówno nadmiar, jak i niedobór przyczynia się do powstawania wielu chorób. Witaminy to związki organiczne, których organizm ludzki nie potrafi wytworzyć i bez których nie jest w stanie przeżyć. W ramach zajęć laboratoryjnych, mali odkrywcy, pod okiem animatora samodzielnie zbadają zawartość witaminy C w różnych sokach owocowych. Zapoznają się również z klasyfikacją omawianych substancji, ich źródłami w pożywieniu oraz rolą w organizmie człowieka. Niewątpliwą atrakcją będzie bitwa w zlewce, podczas której różne składniki będą walczyły o dominację nad kolorem całej mieszaniny.

     

    Wakacje
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
    lub
    „KOLOROWO-NAUKOWO, CZYLI NAUKA DLA NAJMŁODSZYCH”
    Warsztaty mają na celu pobudzić w dzieciach naturalną chęć do zdobywania wiedzy poprzez kolorowe i zaskakujące eksperymenty na bazie bezpiecznych odczynników chemicznych i produktów spożywczych. Zajęcia zaznajomią najmłodszych uczestników z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym podczas wykonywania nieskomplikowanych ale bardzo zjawiskowych i kolorowych eksperymentów. Uczniowie zapoznają się m.in. ze zjawiskami towarzyszącymi mieszaniu cieczy o różnych gęstościach, przyjrzą się procesom zabarwiania substancji tj woda, olej.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „CZY GRZYBY ROSNĄ TYLKO W LESIE?”
    Grzyby są grupą organizmów żywych, utożsamianą przez wielu z osobnikami zbudowanymi z trzonka i kapelusza, wchodzącymi w skład runa leśnego. Jednak czy grzyby spotykamy tylko w lesie, czy może mieszkają też w innych miejscach? Czy powszechnie znana przez nas część nadziemna, to tak naprawę główna część grzyba? Podczas niniejszych warsztatów, uczestnicy zbadają, czy wszystkie gatunki posiadają kapelusze. Ponadto, uzyskają odpowiedzi na wiele pytań, m.in.: Jakie kształty i kolory mają grzyby? Czy należą do roślin? Co to są drożdże, i do czego je wykorzystujemy? W tym celu wykonają kilka prostych, a zarazem ciekawych doświadczeń. Poznają także, jak ważną rolę odgrywają te organizmy w środowisku przyrodniczym oraz życiu każdego człowieka.
    lub
    „O PEWNYCH CZĄSTECZKACH, KTÓRE POSTANOWIŁY WYRÓWNAĆ RACHUNKI”
    Jeśli rozpylimy zapach odświeżacza w jednym pomieszczeniu, po chwili czujemy jego woń w całym mieszkaniu. Dlaczego tak się dzieje? Jest to możliwe dzięki dyfuzji, czyli rozprzestrzenianiu i mieszaniu się drobin różnych substancji w wyniku ruchu cząstek. Uczestnicy zajęć pogłębią wiedzę na temat tego zjawiska i w celu jego zobrazowania, korzystając z metod laboratoryjnych, wykonają kilka doświadczeń chemicznych pod czujnym okiem prowadzącego. Widowiskowy eksperyment pn. „Atramentowe czary” pozwoli sprawdzić, co wpływa na szybkość dyfuzji. Młodzi naukowcy, będą mogli również zaobserwować szczególny rodzaj dyfuzji jakim jest osmoza.
  • Wrzesień-Styczeń

    „POCHŁANIASZ MNIE BEZ RESZTY – SORPCYJNOŚĆ”
    Dlaczego węgiel apteczny pomaga ograniczyć nieprzyjemny zapach np. w lodówce? Dlaczego wyprane ubrania przyjemnie pachną, ale po kilku godzinach noszenia zapach znika? Młodzi naukowcy będą próbowali poznać odpowiedzi na powyższe pytania w oparciu o zagadnienie sorpcyjności. Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega to zjawisko i jak w praktyce wygląda. Zbadają właściwości sorpcyjne węgla medycznego i przekonają się, dlaczego służy nam pomocą przy zatruciach pokarmowych. Niewątpliwą atrakcją podczas zajęć będzie Superabsorbent, który pozwoli nam stworzyć trwały „śnieg”.

     

    Luty-Czerwiec

    „KOLOROWO ALE CZY ZAWSZE ZDROWO?”
    Często słyszymy, że należy „ jeść kolorowo”. Doskonale wiemy, że kolory oddziałują nie tylko na nasz nastrój, ale także wzmagają apetyt. Czy jednak to, co kolorowe zawsze jest zdrowe? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba przyjrzeć się temu, skąd bierze się kolor jedzenia i co wpływa na jego intensywność. Podczas zajęć uczestnicy będą mogli porównać produkty żywnościowe pod kątem ich składu chemicznego, poznać różne rodzaje dodatków do żywności oraz ich wpływ na zdrowie człowieka. Dzieci, pod nadzorem animatora, nauczą się samodzielnie, badać skład chemiczny ulubionych produktów pod kątem występowania w nich dodatków do żywności; a także zabawią się w detektywów- uzbrojonych w lupy, którzy czytają ze zrozumieniem etykiety na produktach spożywczych. Ponadto, podczas warsztatów pokażemy, w jaki sposób odróżnić produkty naturalnie barwione od tych zabarwionych sztucznie i udowodnimy, że tak chętnie reklamowana żywność typu light, nie zawsze jest zdrowa.
    lub
    „JAK BUDOWAĆ ABY NIE ZRUJNOWAĆ?”
    Zajęcia, skupiające się na właściwościach, charakterystyce i zastosowaniu różnych ciał stałych w budownictwie. Każda substancja podlega pewnym zjawiskom i procesom, które generują jej położenie w kategorii użyteczności w życiu codziennym każdego z nas. Człowiek od zawsze starał się odnajdować i wykorzystywać coraz to nowsze technologie oraz doskonalił materiały wykorzystywane w budownictwie, w efekcie zapewniając sobie komfort, oszczędność i wygodę. Warsztaty mają na celu uświadomić, że w prostych doświadczeniach, czynnościach i obserwacjach, kryje się ogromna wiedza, którą możemy wykorzystać np. w udoskonaleniu konstrukcji nowego domu, by ten stał się ekonomiczny w utrzymaniu, a tym samym bardziej pasywny i ekologiczny.

     

    Wakacje

    „ROŚLINA NIE CZŁOWIEK A BRONIĆ SIĘ MUSI”
    Na obszarze całego Świata występuje wiele różnych gatunków roślin. Nie mają one nóg, które zapewniają chodzenie ani serca, które pompuje krew, ani też mózgu podtrzymującego wszelkie procesy fizjologiczne, a jednak zalicza się je do ogromnej grupy organizmów żywych. Mimo iż nie posiadają tak wyspecjalizowanych narządów, jakie ma człowiek oraz zwierzęta to potrafią oddychać, odżywiać się, rozwijać i wzrastać. Dlatego też są tak niezwykłe i fascynujące. Niestety statyczna forma, w jakiej nieustannie się znajdują, skutecznie uniemożliwia im przemieszczanie się, co w konsekwencji powoduje, że są one szczególnie narażone na różne zagrożenia. Zatem, aby przetrwać wśród wielu niebezpieczeństw, musiały nauczyć się stawać „oko w oko” z wrogim czynnikiem. W tym celu wyspecjalizowały się w wytwarzaniu wszelakich mechanizmów obronnych, o których uczestnicy będą mogli dowiedzieć się nieco więcej w czasie trwania niniejszych warsztatów. Poznają oni, w jaki sposób rośliny bronią się przed drapieżnikami, a także niekorzystnymi warunkami środowiskowymi. Natomiast obserwacja mikroskopowa własnoręcznie przygotowanych preparatów, przedstawiających wybrane wytwory roślinne służące do obrony, pomoże znacznie przybliżyć i utrwalić omawiane zagadnienia.
    lub
    „JAK BUDOWAĆ ABY NIE ZRUJNOWAĆ?”
    Zajęcia, skupiające się na właściwościach, charakterystyce i zastosowaniu różnych ciał stałych w budownictwie. Każda substancja podlega pewnym zjawiskom i procesom, które generują jej położenie w kategorii użyteczności w życiu codziennym każdego z nas. Człowiek od zawsze starał się odnajdować i wykorzystywać coraz to nowsze technologie oraz doskonalił materiały wykorzystywane w budownictwie, w efekcie zapewniając sobie komfort, oszczędność i wygodę. Warsztaty mają na celu uświadomić, że w prostych doświadczeniach, czynnościach i obserwacjach, kryje się ogromna wiedza, którą możemy wykorzystać np. w udoskonaleniu konstrukcji nowego domu, by ten stał się ekonomiczny w utrzymaniu, a tym samym bardziej pasywny i ekologiczny.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „LEPSZY RYDZ NIŻ NIC”
    Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Mimo to, wielu ludzi uważa, iż owo porzekadło dotyczy gatunku należącego do całkiem odmiennej grupy organizmów żywych, a mianowicie grzybów. Dlatego też niniejsze zajęcia poświęcimy właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieją, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizują, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Poznają również, co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Wykonają także, pod okiem prowadzącego preparaty mikroskopowe, na podstawie których zaobserwują pączkujące komórki drożdży.
    lub
    „EMULGACJA PROCES ZNANY DAJE FARBY I ŚMIETANY”
    Emulgacja to proces, który przebiega nieustannie w otaczającym nas świecie. Spotkać się z nim można w laboratoriach naukowych, fabrykach produkujących żywność i artykuły przemysłowe, zachodzi często również w naszych małych gospodarstwach domowych, ale także w środowisku przyrodniczym, a nawet w ludzkim organizmie. Zatem stwierdzić należy, iż jest to zjawisko wszechobecne, lecz nie każdy z nas wie, na czym ono do końca polega. Proces ten przybliżony zostanie podczas owych warsztatów, w trakcie których uczestnicy poznają dodatkowo, czym jest emulgator oraz emulsja. Sprawdzą m.in. czy wszystkie substancje rozpuszczane są w wodzie. Dowiedzą się, dlaczego nie jesteśmy w stanie połączyć oleju i wody, choć tak naprawdę wokół nas jest wiele przykładów mieszanin, w których skład wchodzą właśnie te dwie substancje. Uczniowie przekonają się, że jest to możliwe dzięki specjalnej substancji zwanej emulgatorem. Na koniec zajęć uczestnicy wykonają swój własny krem, który jest jednym z wielu przykładów wspomnianej wyżej emulsji, czyli produktu powstającego wskutek zjawiska, jakim jest emulgacja.
  • Wrzesień-Styczeń
    „POCHŁANIASZ MNIE BEZ RESZTY – SORPCYJNOŚĆ”
    Dlaczego węgiel apteczny pomaga ograniczyć nieprzyjemny zapach np. w lodówce? Dlaczego wyprane ubrania przyjemnie pachną, ale po kilku godzinach noszenia zapach znika? Młodzi naukowcy będą próbowali poznać odpowiedzi na powyższe pytania w oparciu o zagadnienie sorpcyjności. Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega to zjawisko i jak w praktyce wygląda. Zbadają właściwości sorpcyjne węgla medycznego i przekonają się, dlaczego służy nam pomocą przy zatruciach pokarmowych. Niewątpliwą atrakcją podczas zajęć będzie Superabsorbent, który pozwoli nam stworzyć trwały „śnieg”.

     

    Luty-Czerwiec
    „KOLOROWO ALE CZY ZAWSZE ZDROWO?”
    Często słyszymy, że należy „ jeść kolorowo”. Doskonale wiemy, że kolory oddziałują nie tylko na nasz nastrój, ale także wzmagają apetyt. Czy jednak to, co kolorowe zawsze jest zdrowe? Aby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba przyjrzeć się temu, skąd bierze się kolor jedzenia i co wpływa na jego intensywność. Podczas zajęć uczestnicy będą mogli porównać produkty żywnościowe pod kątem ich składu chemicznego, poznać różne rodzaje dodatków do żywności oraz ich wpływ na zdrowie człowieka. Dzieci, pod nadzorem animatora, nauczą się samodzielnie, badać skład chemiczny ulubionych produktów pod kątem występowania w nich dodatków do żywności; a także zabawią się w detektywów- uzbrojonych w lupy, którzy czytają ze zrozumieniem etykiety na produktach spożywczych. Ponadto, podczas warsztatów pokażemy, w jaki sposób odróżnić produkty naturalnie barwione od tych zabarwionych sztucznie i udowodnimy, że tak chętnie reklamowana żywność typu light, nie zawsze jest zdrowa.
    lub
    „JAK BUDOWAĆ ABY NIE ZRUJNOWAĆ?”
    Zajęcia, skupiające się na właściwościach, charakterystyce i zastosowaniu różnych ciał stałych w budownictwie. Każda substancja podlega pewnym zjawiskom i procesom, które generują jej położenie w kategorii użyteczności w życiu codziennym każdego z nas. Człowiek od zawsze starał się odnajdować i wykorzystywać coraz to nowsze technologie oraz doskonalił materiały wykorzystywane w budownictwie, w efekcie zapewniając sobie komfort, oszczędność i wygodę. Warsztaty mają na celu uświadomić, że w prostych doświadczeniach, czynnościach i obserwacjach, kryje się ogromna wiedza, którą możemy wykorzystać np. w udoskonaleniu konstrukcji nowego domu, by ten stał się ekonomiczny w utrzymaniu, a tym samym bardziej pasywny i ekologiczny.

     

    Wakacje
    „ROŚLINA NIE CZŁOWIEK A BRONIĆ SIĘ MUSI”
    Na obszarze całego Świata występuje wiele różnych gatunków roślin. Nie mają one nóg, które zapewniają chodzenie ani serca, które pompuje krew, ani też mózgu podtrzymującego wszelkie procesy fizjologiczne, a jednak zalicza się je do ogromnej grupy organizmów żywych. Mimo iż nie posiadają tak wyspecjalizowanych narządów, jakie ma człowiek oraz zwierzęta to potrafią oddychać, odżywiać się, rozwijać i wzrastać. Dlatego też są tak niezwykłe i fascynujące. Niestety statyczna forma, w jakiej nieustannie się znajdują, skutecznie uniemożliwia im przemieszczanie się, co w konsekwencji powoduje, że są one szczególnie narażone na różne zagrożenia. Zatem, aby przetrwać wśród wielu niebezpieczeństw, musiały nauczyć się stawać „oko w oko” z wrogim czynnikiem. W tym celu wyspecjalizowały się w wytwarzaniu wszelakich mechanizmów obronnych, o których uczestnicy będą mogli dowiedzieć się nieco więcej w czasie trwania niniejszych warsztatów. Poznają oni, w jaki sposób rośliny bronią się przed drapieżnikami, a także niekorzystnymi warunkami środowiskowymi. Natomiast obserwacja mikroskopowa własnoręcznie przygotowanych preparatów, przedstawiających wybrane wytwory roślinne służące do obrony, pomoże znacznie przybliżyć i utrwalić omawiane zagadnienia.
    lub
    „JAK BUDOWAĆ ABY NIE ZRUJNOWAĆ?”
    Zajęcia, skupiające się na właściwościach, charakterystyce i zastosowaniu różnych ciał stałych w budownictwie. Każda substancja podlega pewnym zjawiskom i procesom, które generują jej położenie w kategorii użyteczności w życiu codziennym każdego z nas. Człowiek od zawsze starał się odnajdować i wykorzystywać coraz to nowsze technologie oraz doskonalił materiały wykorzystywane w budownictwie, w efekcie zapewniając sobie komfort, oszczędność i wygodę. Warsztaty mają na celu uświadomić, że w prostych doświadczeniach, czynnościach i obserwacjach, kryje się ogromna wiedza, którą możemy wykorzystać np. w udoskonaleniu konstrukcji nowego domu, by ten stał się ekonomiczny w utrzymaniu, a tym samym bardziej pasywny i ekologiczny.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „EMULGACJA PROCES ZNANY DAJE FARBY I ŚMIETANY”
    Emulgacja to proces, który przebiega nieustannie w otaczającym nas świecie. Spotkać się z nim można w laboratoriach naukowych, fabrykach produkujących żywność i artykuły przemysłowe, zachodzi często również w naszych małych gospodarstwach domowych, ale także w środowisku przyrodniczym, a nawet w ludzkim organizmie. Zatem stwierdzić należy, iż jest to zjawisko wszechobecne, lecz nie każdy z nas wie, na czym ono do końca polega. Proces ten przybliżony zostanie podczas owych warsztatów, w trakcie których uczestnicy poznają dodatkowo, czym jest emulgator oraz emulsja. Sprawdzą m.in. czy wszystkie substancje rozpuszczane są w wodzie. Dowiedzą się, dlaczego nie jesteśmy w stanie połączyć oleju i wody, choć tak naprawdę wokół nas jest wiele przykładów mieszanin, w których skład wchodzą właśnie te dwie substancje. Uczniowie przekonają się, że jest to możliwe dzięki specjalnej substancji zwanej emulgatorem. Na koniec zajęć uczestnicy wykonają swój własny krem, który jest jednym z wielu przykładów wspomnianej wyżej emulsji, czyli produktu powstającego wskutek zjawiska, jakim jest emulgacja.
  • Wrzesień-Styczeń

    „JAK SOBIE POŚWIECISZ, TAK BĘDZIESZ WIDZIAŁ – CZYLI JAKIE SUBSTANCJE PRZEWODZĄ PRĄD”
    Jak sprawdzić czy dana substancja przewodzi prąd elektryczny? Czy możliwe jest by cytryna wykazywała taką zdolność? Aby to zbadać, nie musimy posiadać specjalistycznego sprzętu. Podczas zajęć młodzież, korzystając z prostych metod laboratoryjnych, zbada, która z substancji wykorzystywanych przez nas na co dzień jest elektrolitem. Pomocne w tym będą wskaźniki chemiczne, czyli substancje reagujące na odczyn badanej substancji zmianą barwy.

     

    Luty – Czerwiec

    „ZNALEŹĆ SWOJE MIEJSCE W SZEREGU – AKTYWNOŚĆ CHEMICZNA METALI”
    Fizyka i chemia to nauki, które się uzupełniają i niejednokrotnie zazębiają. Jednym z działów, który łączy ze sobą te dwa kluczowe przedmioty jest elektrochemia. Najogólniej możemy powiedzieć, że to dział, który zajmuje się reakcjami chemicznymi w wyniku, których dochodzi do wytworzenia prądu elektrycznego. Jak wiemy, większą część układu okresowego zajmują metale, które maja bardzo dużo cech wspólnych np. przewodzą prąd elektryczny, maja połysk, itp., ale maja również wiele odmiennych właściwości, do których należą różnica gęstości, różne temp. topnienia, a przede wszystkim różnicą aktywności chemicznej. W celu stwierdzenia czy dany proces zachodzi, stosuje się szereg aktywności metali. Pozwala on przewidzieć kierunek reakcji chemicznych zachodzących z udziałem metali. Szereg niejednokrotnie pomaga w rozwiązywaniu wielu problemów chemicznych, przewidywaniu reakcji bądź też zatrzymaniu niektórych procesów. Warsztaty z zakresu aktywności chemicznej mają na celu wprowadzenie młodzieży w tematykę klasyfikacji metali. Podczas zajęć, uczniowie wykonują doświadczenia, które potwierdzą istotę szeregu napięciowego, na konkretnych przykładach porównają aktywności poszczególnych pierwiastków. Uczniowie dowiedzą się również, czym jest pasywacja „prawdziwa” i „nieprawdziwa”, a tym samym czy wszystkie metale posiadają właściwości pasywujące.

     

    Wakacje

    „POZNAJ STACHU PO ZAPACHU”
    Odczuwanie zapachów, a może raczej odbieranie wrażeń węchowych przez człowieka jest jednym ze sposobów poznawania otaczającego nas świata. Obecna w nim ogromna liczba przeróżnych aromatów oddziałuje w szeroki sposób na organizm ludzki. Są takie, które nas pociągają i sprawiają, że czujemy się przyjemnie, ale też takie, które wzbudzają odrazę. Jedne mogą pobudzać wyobraźnię oraz wywoływać wspomnienia, inne ostrzegać przed zagrożeniem. Noworodkom umożliwiają rozpoznawanie matki, dorosłym natomiast dają informacje na temat swej higieny. Aby to wszystko było możliwe, wyposażeni jesteśmy w zmysł powonienia, jeden z dwóch, obok smaku, zmysłów chemicznych. Odpowiedzialny za niego jest nos, a dokładniej znajdujące się w nim komórki węchowe, które wychwytują odpowiednie bodźce z otoczenia i przekazują je do mózgu. Proces ten jest jednak bardziej złożony, niż nam się wydaje, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni między innymi, jak to się dzieje, że czujemy zapachy oraz dlaczego efekt ten jest lepszy, gdy bierzemy głęboki wdech. Ponadto, poznają budowę narządu węchu człowieka, a także sposoby rejestrowania rozmaitych woni przez zwierzęta. Całość zajęć wzbogaci możliwość wykonania własnych artykułów zapachowych, które następnie będzie można zabrać ze sobą do domu.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.
    lub
    „NIE TATRZAŃSKA…. ALE TEŻ BIAŁKA 🙂 ”
    Jedną z najważniejszych grup związków budujących organizm człowieka są białka. Ze wszystkich związków chemicznych to one zajmują pierwsze miejsce, szczególnie pod względem różnorodności funkcji jakie spełniają w przyrodzie. Każda cząsteczka białka zbudowana jest: z węgla, wodoru, tlenu i azotu. W skład niektórych białek wchodzą: siarka, fosfor, cynk, chlor, żelazo, jod, miedź, fluor. Podczas warsztatów, uczniowie zbadają właściwości białek, wykryją niektóre pierwiastki, które wchodzą w ich skład. Poznają czynniki, które mają wpływ na ich strukturę, a tym samym dowiedzą się czym jest proces koagulacji i denaturacji. Za pomocą odpowiednich odczynników, wykryją białka w produktach spożywczych oraz poznają różnice między reakcją ksantoproteinową, a biuretową.
  • Wrzesień-Styczeń
    „JAK SOBIE POŚWIECISZ, TAK BĘDZIESZ WIDZIAŁ – CZYLI JAKIE SUBSTANCJE PRZEWODZĄ PRĄD”
    Jak sprawdzić czy dana substancja przewodzi prąd elektryczny? Czy możliwe jest by cytryna wykazywała taką zdolność? Aby to zbadać, nie musimy posiadać specjalistycznego sprzętu. Podczas zajęć młodzież, korzystając z prostych metod laboratoryjnych, zbada, która z substancji wykorzystywanych przez nas na co dzień jest elektrolitem. Pomocne w tym będą wskaźniki chemiczne, czyli substancje reagujące na odczyn badanej substancji zmianą barwy.

     

    Luty-Czerwiec
    „ZNALEŹĆ SWOJE MIEJSCE W SZEREGU – AKTYWNOŚĆ CHEMICZNA METALI”
    Fizyka i chemia to nauki, które się uzupełniają i niejednokrotnie zazębiają. Jednym z działów, który łączy ze sobą te dwa kluczowe przedmioty jest elektrochemia. Najogólniej możemy powiedzieć, że to dział, który zajmuje się reakcjami chemicznymi w wyniku, których dochodzi do wytworzenia prądu elektrycznego. Jak wiemy, większą część układu okresowego zajmują metale, które maja bardzo dużo cech wspólnych np. przewodzą prąd elektryczny, maja połysk, itp., ale maja również wiele odmiennych właściwości, do których należą różnica gęstości, różne temp. topnienia, a przede wszystkim różnicą aktywności chemicznej. W celu stwierdzenia czy dany proces zachodzi, stosuje się szereg aktywności metali. Pozwala on przewidzieć kierunek reakcji chemicznych zachodzących z udziałem metali. Szereg niejednokrotnie pomaga w rozwiązywaniu wielu problemów chemicznych, przewidywaniu reakcji bądź też zatrzymaniu niektórych procesów. Warsztaty z zakresu aktywności chemicznej mają na celu wprowadzenie młodzieży w tematykę klasyfikacji metali. Podczas zajęć, uczniowie wykonują doświadczenia, które potwierdzą istotę szeregu napięciowego, na konkretnych przykładach porównają aktywności poszczególnych pierwiastków. Uczniowie dowiedzą się również, czym jest pasywacja „prawdziwa” i „nieprawdziwa”, a tym samym czy wszystkie metale posiadają właściwości pasywujące.

     

    Wakacje
    „POZNAJ STACHU PO ZAPACHU”
    Odczuwanie zapachów, a może raczej odbieranie wrażeń węchowych przez człowieka jest jednym ze sposobów poznawania otaczającego nas świata. Obecna w nim ogromna liczba przeróżnych aromatów oddziałuje w szeroki sposób na organizm ludzki. Są takie, które nas pociągają i sprawiają, że czujemy się przyjemnie, ale też takie, które wzbudzają odrazę. Jedne mogą pobudzać wyobraźnię oraz wywoływać wspomnienia, inne ostrzegać przed zagrożeniem. Noworodkom umożliwiają rozpoznawanie matki, dorosłym natomiast dają informacje na temat swej higieny. Aby to wszystko było możliwe, wyposażeni jesteśmy w zmysł powonienia, jeden z dwóch, obok smaku, zmysłów chemicznych. Odpowiedzialny za niego jest nos, a dokładniej znajdujące się w nim komórki węchowe, które wychwytują odpowiednie bodźce z otoczenia i przekazują je do mózgu. Proces ten jest jednak bardziej złożony, niż nam się wydaje, o czym przekonają się uczestnicy warsztatów. Dowiedzą się oni między innymi, jak to się dzieje, że czujemy zapachy oraz dlaczego efekt ten jest lepszy, gdy bierzemy głęboki wdech. Ponadto, poznają budowę narządu węchu człowieka, a także sposoby rejestrowania rozmaitych woni przez zwierzęta. Całość zajęć wzbogaci możliwość wykonania własnych artykułów zapachowych, które następnie będzie można zabrać ze sobą do domu.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „MIEĆ MIEDŹ”
    Miedź odegrała ogromną rolę w rozwoju cywilizacji – od jednego z jej stopów nazwę wzięła epoka brązu, a sam pierwiastek znany jest od starożytności. Warsztaty poświęcone właściwościom i zastosowaniom tego niezwykłego metalu w przemyśle, technologii oraz życiu codziennym. Na zajęciach uczniowie w sposób doświadczalny, sprawdzą podstawowe właściwości miedzi (tj. przewodnictwo elektryczne, przewodnictwo cieplne, wytrzymałość), wyznaczą jej gęstość oraz ciepło właściwe. Warsztaty umożliwią zapoznanie się z szerokim wachlarzem niezwykłych właściwości tego przewodnika, które wyraźnie wpłynęły na rozwój nauki i technologii, ale również odegrały znaczącą rolę w kulturze i sztuce.
    lub
    „NIE TATRZAŃSKA… ALE TEŻ BIAŁKA 🙂 ”
    Jedną z najważniejszych grup związków budujących organizm człowieka są białka. Ze wszystkich związków chemicznych to one zajmują pierwsze miejsce, szczególnie pod względem różnorodności funkcji jakie spełniają w przyrodzie. Każda cząsteczka białka zbudowana jest: z węgla, wodoru, tlenu i azotu. W skład niektórych białek wchodzą: siarka, fosfor, cynk, chlor, żelazo, jod, miedź, fluor. Podczas warsztatów, uczniowie zbadają właściwości białek, wykryją niektóre pierwiastki, które wchodzą w ich skład. Poznają czynniki, które mają wpływ na ich strukturę, a tym samym dowiedzą się czym jest proces koagulacji i denaturacji. Za pomocą odpowiednich odczynników, wykryją białka w produktach spożywczych oraz poznają różnice między reakcją ksantoproteinową, a biuretową.
  • Wrzesień-Styczeń

    „JESZCZE PO KROPELCE… – MIARECZKOWANIE ALKACYMETRYCZNE”
    Analiza miareczkowa stanowi jedną z najważniejszych metod analizy ilościowej. Metody alkacymetryczne pozwalają wizualnie określić punkt końcowy miareczkowania na podstawie zmiany barwy wskaźnika. Z tego względu licealiści, w ramach warsztatów zapoznają się z rodzajami stosowanych wskaźników, sposobach ich doboru oraz z pojęciem krzywej miareczkowania. Dowiedzą się również, jakie są najczęstsze rodzaje błędów popełnianych podczas wykonywania analiz. Poza wiedzą teoretyczną, licealiści będą mogli samodzielnie oznaczyć stężenie kwasu i zasady poprzez ich miareczkowanie z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego.

     

    Luty – Czerwiec

    „ZAJĘCIA NA PODWÓJNYM GAZIE – ALKOHOL OKIEM CHEMIKA”
    Alkohole to tematyka, która niejednokrotnie kojarzy się z branżą przemysłową. Dla chemika, alkohole to pochodne węglowodorów zawierające w cząsteczce grupę hydroksylową tzw. funkcyjną, a tym samym to bardzo ważna grupa związków chemicznych, która obejmuje swym zasięgiem wiele gałęzi życia. Celem niniejszych warsztatów jest zapoznanie uczniów z tematyką alkoholi, ich klasyfikacją i szeregiem homologicznym oraz z reakcjami, jakim ulegają. Uczniowie, podczas warsztatów wykonają, pod okiem prowadzącego doświadczenia, dzięki którym poznają właściwości alkoholi; zbadają ich odczyn oraz poznają jedną z metod, niegdyś wykorzystywaną w probierzach trzeźwości.

     

    Wakacje

    „CHROM REDUKUJE BĄDŹ UTLENIA, SWE WŁAŚCIWOŚCI CIĄGLE ZMIENIA”
    Wśród szerokiego spektrum reakcji chemicznych, fundamentalne znaczenie mają reakcje utlenienia i redukcji, zwane zwykle redoksami. To przemiany, w których dochodzi do zmiany stopnia utlenienia na skutek transferu podstawowych cząstek elementarnych – elektronów pomiędzy utleniaczem a reduktorem. Podczas warsztatów, młodzież zbada właściwości jednego z przedstawicieli bloku d, którego związki występują głównie na stopniach utlenienia: +II, +III, +VI, dzięki czemu charakteryzują się różnorodnością barw. O jakim pierwiastku mowa? Oczywiście o chromie! Uczestnicy warsztatów przeprowadzą doświadczenie, w którym otrzymają wodorotlenek chromu(III) oraz zbadają jego charakter chemiczny. Ocenią wpływ odczynu środowiska na trwałość jonów chromianowych(VI) i dichromianowych(VI). Ponadto, dowiedzą się, jakie właściwości chemiczne wykazuje dichromian(VI) potasu. Licealiści będą również odkrywać tajniki chemii koordynacyjnej wykonując szereg najbardziej barwnych i spektakularnych reakcji tworzenia związków kompleksowych chromu. Co więcej, rozwiną umiejętności poprawnego formułowania obserwacji i wniosków na podstawie wykonywanych eksperymentów.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019

    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.
  • Wrzesień-Styczeń
    „JESZCZE PO KROPELCE… – MIARECZKOWANIE ALKACYMETRYCZNE”
    Analiza miareczkowa stanowi jedną z najważniejszych metod analizy ilościowej. Metody alkacymetryczne pozwalają wizualnie określić punkt końcowy miareczkowania na podstawie zmiany barwy wskaźnika. Z tego względu licealiści, w ramach warsztatów zapoznają się z rodzajami stosowanych wskaźników, sposobach ich doboru oraz z pojęciem krzywej miareczkowania. Dowiedzą się również, jakie są najczęstsze rodzaje błędów popełnianych podczas wykonywania analiz. Poza wiedzą teoretyczną, licealiści będą mogli samodzielnie oznaczyć stężenie kwasu i zasady poprzez ich miareczkowanie z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu laboratoryjnego.

     

    Luty – Czerwiec
    „ZAJĘCIA NA PODWÓJNYM GAZIE – ALKOHOL OKIEM CHEMIKA”
    Alkohole to tematyka, która niejednokrotnie kojarzy się z branżą przemysłową. Dla chemika, alkohole to pochodne węglowodorów zawierające w cząsteczce grupę hydroksylową tzw. funkcyjną, a tym samym to bardzo ważna grupa związków chemicznych, która obejmuje swym zasięgiem wiele gałęzi życia. Celem niniejszych warsztatów jest zapoznanie uczniów z tematyką alkoholi, ich klasyfikacją i szeregiem homologicznym oraz z reakcjami, jakim ulegają. Uczniowie, podczas warsztatów wykonają, pod okiem prowadzącego doświadczenia, dzięki którym poznają właściwości alkoholi; zbadają ich odczyn oraz poznają jedną z metod, niegdyś wykorzystywaną w probierzach trzeźwości.

     

    Wakacje
    „CHROM REDUKUJE BĄDŹ UTLENIA, SWE WŁAŚCIWOŚCI CIĄGLE ZMIENIA”
    Wśród szerokiego spektrum reakcji chemicznych, fundamentalne znaczenie mają reakcje utlenienia i redukcji, zwane zwykle redoksami. To przemiany, w których dochodzi do zmiany stopnia utlenienia na skutek transferu podstawowych cząstek elementarnych – elektronów pomiędzy utleniaczem a reduktorem. Podczas warsztatów, młodzież zbada właściwości jednego z przedstawicieli bloku d, którego związki występują głównie na stopniach utlenienia: +II, +III, +VI, dzięki czemu charakteryzują się różnorodnością barw. O jakim pierwiastku mowa? Oczywiście o chromie! Uczestnicy warsztatów przeprowadzą doświadczenie, w którym otrzymają wodorotlenek chromu(III) oraz zbadają jego charakter chemiczny. Ocenią wpływ odczynu środowiska na trwałość jonów chromianowych(VI) i dichromianowych(VI). Ponadto, dowiedzą się, jakie właściwości chemiczne wykazuje dichromian(VI) potasu. Licealiści będą również odkrywać tajniki chemii koordynacyjnej wykonując szereg najbardziej barwnych i spektakularnych reakcji tworzenia związków kompleksowych chromu. Co więcej, rozwiną umiejętności poprawnego formułowania obserwacji i wniosków na podstawie wykonywanych eksperymentów.

     

    Wrzesień 2019 – Grudzień 2019
    „GDY CIEKAWOŚĆ ZŻERA JAK RDZA ŻELAZO – CHEMIA ZWIĄZKÓW ŻELAZA”
    Od czasu, kiedy ludzie zaczęli wytwarzać podstawowe narzędzia z żelaza i jego stopów, zetknęli się z niszczącym działaniem korozji. Na czym właściwie polega ten przynoszący straty materialne i ekonomiczne proces? Jakie zastosowanie ma stal? Jakie są powszechnie stosowane metody ochrony żelaza przed jego degradacją? To tylko namiastka pytań, na które uczestnicy warsztatów uzyskają odpowiedzi podczas zajęć laboratoryjnych. Licealiści będą mogli wykonać samodzielnie, pod okiem animatora, doświadczenia chemiczne, na podstawie których zbadają właściwości chemiczne żelaza oraz przeprowadzą szereg barwnych reakcji charakterystycznych dla Fe i jego jonów: Fe2+ i Fe3+. Co ciekawe, uczestnicy warsztatów rozwikłają tajemnicę amfoteryczności związków omawianego pierwiastka.
unia3
Wielkość czcionki
Kontrast