OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2022/2023

OFERTA WARSZTATÓW SZKOLNYCH 2022/2023

OFERTA WARSZTATÓW DLA SZKÓŁ

OFERTA WARSZTATÓW DLA SZKÓŁ
  • Marzec – Czerwiec 2023

    „KOLOROWĄ TĘCZE WIDZĄ ZAWSZE DZIECI, KIEDY DESZCZYK PADA, A SŁONECZKO ŚWIECI”
    Z pojęciem „tęcza” skojarzeń mamy wiele, ale niewątpliwie jedno jest dominujące i nasuwa się automatycznie – kolory. To właśnie one nadają jej wyjątkowego i niesamowitego charakteru. Sprawiają, iż deszczowy, przygnębiający dzień nagle zyskuje na wartości, wywołując dużo uśmiechu i radości. Kogo z nas bowiem nie cieszą piękne barwy występujące wokoło? Komu nie są w stanie poprawić humoru? W związku z tym, w trakcie zajęć pochylimy się szczególnie mocno nad zagadnieniami związanymi z kolorami. Wyjaśnimy, czym są kolory, co mogą nam dawać, a także w jaki sposób powstają. Szereg ciekawych eksperymentów pozwoli zagłębić uczestników w wielobarwny świat nauki. Zwieńczeniem warsztatów będzie własnoręczne wykonanie smerfastycznej masy, którą dzieci zabiorą do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Marzec – Czerwiec 2023
    „KOLOROWĄ TĘCZE WIEDZĄ ZAWSZE DZIECI, KIEDY DESZCZYK PADA, A SŁONECZKO ŚWIECI”
    Z pojęciem „tęcza” skojarzeń mamy wiele, ale niewątpliwie jedno jest dominujące i nasuwa się automatycznie – kolory. To właśnie one nadają jej wyjątkowego i niesamowitego charakteru. Sprawiają, iż deszczowy, przygnębiający dzień nagle zyskuje na wartości, wywołując dużo uśmiechu i radości. Kogo z nas bowiem nie cieszą piękne barwy występujące wokoło? Komu nie są w stanie poprawić humoru? W związku z tym, w trakcie zajęć pochylimy się szczególnie mocno nad zagadnieniami związanymi z kolorami. Wyjaśnimy, czym są kolory, co mogą nam dawać, a także w jaki sposób powstają. Szereg ciekawych eksperymentów pozwoli zagłębić uczestników w wielobarwny świat nauki. Zwieńczeniem warsztatów będzie własnoręczne wykonanie smerfastycznej masy, którą dzieci zabiorą do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej wychowania przedszkolnego, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2022 – Luty 2023

    „W ŻYCIU I W CHEMII JEST TAKI ŁAD, ŻE KWASY SĄ , GDY ZASAD BRAK”
    W otaczającym nas świecie mamy, na każdym kroku do czynienia z wieloma substancjami, które różnią się znacząco od siebie. Jedne mogą nam być niezbędne w codziennym życiu, inne używane są sporadycznie, a jeszcze inne są bezużyteczne lub całkowicie niebezpieczne, przez co bacznie ich unikamy. Badaniem właściwości różnych substancji zajmują się chemicy, klasyfikujący substancje do konkretnych grup związków. Jednym z kryteriów umożliwiającym dokonanie podziału roztworów na kwasy i zasady jest odczyn. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, które substancje powszechnie stosowane w gospodarstwach domowych mogą być zaliczane do jednej, bądź drugiej grupy związków. Poznają przy tym ich znaczenie, praktyczne wykorzystanie oraz wpływ na ludzki organizm. Odkryją także, czym są wskaźniki i jaką odgrywają rolę w odróżnianiu kwasów od zasad, a także za pomocą prostych doświadczeń sprawdzą, co się stanie, gdy połączymy ze sobą substancje o odmiennych odczynach.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.

    Marzec – Czerwiec 2023

    „W GŁÓWNEJ ROLI SZCZYPTA SOLI”
    Słysząc słowo „sól”, myślimy od razu o białej, słonej przyprawie, występującej niemal w każdej kuchni. Nie wszyscy jednak wiedzą, iż znana nam sól kuchenna, a w zasadzie chlorek sodu to tylko jeden z wielu chemicznych związków należących do grupy soli, powstających w wyniku reakcji kwasu z zasadą. Zagłębiając się w różnorodność tych substancji, uczestnicy poznają ich rodzaje, właściwości, zastosowanie i znaczenie dla organizmów żywych, w tym przede wszystkim dla człowieka. Dowiedzą się także, jaką minerały te posiadają symbolikę kulturową i historyczną. Przekonają się, na czym polega „siła soli”, a także odkryją, w jaki sposób można oddzielić jej ziarnka od pieprzu. Ponadto zbadają, czy może ona wpływać na gęstość cieczy, by na zakończenie warsztatów każdy mógł wykonać swoją własną, kwiatową, relaksacyjną sól do kąpieli, którą zabierze do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2022 – Luty 2023
    „W ŻYCIU I W CHEMII JEST TAKI ŁAD, ŻE KWASY SĄ , GDY ZASAD BRAK”
    W otaczającym nas świecie mamy, na każdym kroku do czynienia z wieloma substancjami, które różnią się znacząco od siebie. Jedne mogą nam być niezbędne w codziennym życiu, inne używane są sporadycznie, a jeszcze inne są bezużyteczne lub całkowicie niebezpieczne, przez co bacznie ich unikamy. Badaniem właściwości różnych substancji zajmują się chemicy, klasyfikujący substancje do konkretnych grup związków. Jednym z kryteriów umożliwiającym dokonanie podziału roztworów na kwasy i zasady jest odczyn. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, które substancje powszechnie stosowane w gospodarstwach domowych mogą być zaliczane do jednej, bądź drugiej grupy związków. Poznają przy tym ich znaczenie, praktyczne wykorzystanie oraz wpływ na ludzki organizm. Odkryją także, czym są wskaźniki i jaką odgrywają rolę w odróżnianiu kwasów od zasad, a także za pomocą prostych doświadczeń sprawdzą, co się stanie, gdy połączymy ze sobą substancje o odmiennych odczynach.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    Marzec – Czerwiec 2023
    „W GŁÓWNEJ ROLI SZCZYPTA SOLI”
    Słysząc słowo „sól”, myślimy od razu o białej, słonej przyprawie, występującej niemal w każdej kuchni. Nie wszyscy jednak wiedzą, iż znana nam sól kuchenna, a w zasadzie chlorek sodu to tylko jeden z wielu chemicznych związków należących do grupy soli, powstających w wyniku reakcji kwasu z zasadą. Zagłębiając się w różnorodność tych substancji, uczestnicy poznają ich rodzaje, właściwości, zastosowanie i znaczenie dla organizmów żywych, w tym przede wszystkim dla człowieka. Dowiedzą się także, jaką minerały te posiadają symbolikę kulturową i historyczną. Przekonają się, na czym polega „siła soli”, a także odkryją, w jaki sposób można oddzielić jej ziarnka od pieprzu. Ponadto zbadają, czy może ona wpływać na gęstość cieczy, by na zakończenie warsztatów każdy mógł wykonać swoją własną, kwiatową, relaksacyjną sól do kąpieli, którą zabierze do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-III szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
  • Wrzesień 2022 – Luty 2023

    „KAMIZELKA RATUNKOWA”
    Kamizelka ratunkowa to nic innego, jak pewien rodzaj garderoby, który powinniśmy mieć przy sobie podczas każdego pobytu „nad wodą”. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie nam bezpieczeństwa. Utrzymując bowiem człowieka przez określony czas na powierzchni, zapobiega jego utonięciu, a wszystko to za sprawą materiału, z którego jest wykonana – materiału lżejszego od wody. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, czym jest masa, ciężar i gęstość materii. Przekonają się, że różne materiały mogą mieć różne gęstości, a ona z kolei może wpływać na ich masę. Dowiodą tego za pomocą wielu interesujących doświadczeń. To wszystko pomoże zrozumieć im, dlaczego niektóre przedmioty pływają na powierzchni wody a inne toną. Dzięki temu poznają także znaczenie omawianych właściwości w życiu codziennym człowieka, odnosząc się m.in. do sposobu działania kamizelki ratunkowej.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.

    Marzec – Czerwiec 2023

    „OD KORZENI PO KORONĘ POZNAJ DRZEWA LEPSZĄ STRONĘ”
    Rosną wokół nas, tworzą lasy, produkują tlen, dają cień i schronienie innym organizmom – mowa oczywiście o drzewach. Czy wiemy o nich jednak coś więcej? Czy wiemy, że są największymi roślinami występującymi na lądzie? Czy wiemy, że potrafią dożyć nawet kilku tysięcy lat? Czy wiemy, że nigdy nie umierają ze starości? Czy wiemy, że są naturalnymi klimatyzatorami, dbającymi o klimat i zatrzymującymi wilgoć w glebie? Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć w trakcie niniejszych zajęć. Poznamy wiele ciekawych, być może nieznanych wcześniej faktów z życia drzew. Dowiemy się, co dają nam oraz innym organizmom. Nauczymy się rozróżniać ich gatunki, elementy budowy, a także określać wiek poszczególnych osobników. Ponadto zagłębimy się w procesy fizjologiczne drzew, takie jak np. oddychanie czy transportowanie wody od korzeni, aż po liście. Na zakończenie warsztatów wykonamy własne, pachnące lasem świeczki, które każdy będzie mógł zabrać do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: przyrody i biologii.
  • Wrzesień 2022 – Luty 2023
    „KAMIZELKA RATUNKOWA”
    Kamizelka ratunkowa to nic innego, jak pewien rodzaj garderoby, który powinniśmy mieć przy sobie podczas każdego pobytu „nad wodą”. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie nam bezpieczeństwa. Utrzymując bowiem człowieka przez określony czas na powierzchni, zapobiega jego utonięciu, a wszystko to za sprawą materiału, z którego jest wykonana – materiału lżejszego od wody. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, czym jest masa, ciężar i gęstość materii. Przekonają się, że różne materiały mogą mieć różne gęstości, a ona z kolei może wpływać na ich masę. Dowiodą tego za pomocą wielu interesujących doświadczeń. To wszystko pomoże zrozumieć im, dlaczego niektóre przedmioty pływają na powierzchni wody a inne toną. Dzięki temu poznają także znaczenie omawianych właściwości w życiu codziennym człowieka, odnosząc się m.in. do sposobu działania kamizelki ratunkowej.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie nauk przyrodniczych.
    Marzec – Czerwiec 2023
    „OD KORZENI PO KORONĘ POZNAJ DRZEWA LEPSZĄ STRONĘ”
    Rosną wokół nas, tworzą lasy, produkują tlen, dają cień i schronienie innym organizmom – mowa oczywiście o drzewach. Czy wiemy o nich jednak coś więcej? Czy wiemy, że są największymi roślinami występującymi na lądzie? Czy wiemy, że potrafią dożyć nawet kilku tysięcy lat? Czy wiemy, że nigdy nie umierają ze starości? Czy wiemy, że są naturalnymi klimatyzatorami, dbającymi o klimat i zatrzymującymi wilgoć w glebie? Na te i wiele innych pytań spróbujemy odpowiedzieć w trakcie niniejszych zajęć. Poznamy wiele ciekawych, być może nieznanych wcześniej faktów z życia drzew. Dowiemy się, co dają nam oraz innym organizmom. Nauczymy się rozróżniać ich gatunki, elementy budowy, a także określać wiek poszczególnych osobników. Ponadto zagłębimy się w procesy fizjologiczne drzew, takie jak np. oddychanie czy transportowanie wody od korzeni, aż po liście. Na zakończenie warsztatów wykonamy własne, pachnące lasem świeczki, które każdy będzie mógł zabrać do domu.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas IV-VI szkoły podstawowej, głównie w zakresie: przyrody i biologii.
  • Wrzesień 2022 – Luty 2023

    „POCZUJ CHEMIĘ DO CHEMII – ESTRY”
    Jakie substancje nadają nietuzinkową, intensywną woń olejkom zapachowym i perfumom? Skąd pochodzi zapach ananasa, pomarańczy, czy jaśminu? Odpowiedź kryją w sobie związki, które zbudowane są z podstawowych pierwiastków: węgla, wodoru i tlenu, i noszą nazwę estrów. To jedna z najbardziej rozpowszechnionych grup substancji chemicznych występujących w przyrodzie. Charakterystyczne, owocowe zapachy często są wynikiem kombinacji wielu związków organicznych, a ich pozyskiwanie jest procesem długotrwałym oraz kosztownym. Dlatego esencje zapachowe często otrzymuje się w laboratoriach w różny sposób, m.in. łącząc alkohol z kwasem siarkowym (VI), bądź po prostu z octem. Podczas zajęć laboratoryjnych, młodzi naukowcy, wykonując szereg doświadczeń dotyczących właściwości i zastosowań estrów, będą mogli nie tylko poznać woń przeróżnych zapachów, ale również poprzez eksperymentowanie, poczuć prawdziwą chemię do chemii. Dowiedzą się także, co wspólnego mają tłuszcze z estrami. Całość warsztatów wzbogaci możliwość samodzielnego wykonania naturalnych perfum w kremie na bazie wosku pszczelego oraz myjących, pięknie pachnących galaretek do kąpieli.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.

    Marzec – Czerwiec 2023

    „ŻYJ ZDROWO, BY ODDAWAĆ HONOROWO”
    Krew, bo o niej mowa, to najważniejszy płyn ustrojowy w naszym orgazmie. Pełni funkcję transportową i dzięki rozbudowanemu układowi krwionośnemu zapewnia, nie tylko stałą komunikację między poszczególnymi narządami i tkankami, ale także zdrowie całego ciała. Dlatego bardzo ważna jest prawidłowa fizjologia całego krwiobiegu. Warto zatem zatroszczyć się o własne dobro poprzez zachowania prozdrowotne, jak również częste badania profilaktycznie, których wyniki nie zawsze są łatwe w interpretacji. W związku z tym podczas niniejszych zajęć uczestnicy poznają podstawową diagnostykę krwi, dowiedzą się m.in., czym jest morfologia i badanie OB, w jaki sposób się je wykonuje, a także interpretuje. Ponadto zagłębią się w zagadnienia krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Zrozumieją lepiej znaczenie transfuzji oraz rolę, jaką w tym wszystkim odgrywają grupy krwi. Wykonując proste doświadczenia, oznaczą poszczególne grupy, poznają pojęcie aglutynacji, a także zbadają, kto może być dawcą a kto biorcą. Na zakończenie zajęć postarają się odpowiedzieć na pytanie: „czy krew można wyprodukować w laboratorium i czy może być ona przetoczona do organizmu pacjenta?”.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
  • Wrzesień 2022 – Luty 2023
    „POCZUJ CHEMIĘ DO CHEMII-ESTRY”
    Jakie substancje nadają nietuzinkową, intensywną woń olejkom zapachowym i perfumom? Skąd pochodzi zapach ananasa, pomarańczy, czy jaśminu? Odpowiedź kryją w sobie związki, które zbudowane są z podstawowych pierwiastków: węgla, wodoru i tlenu, i noszą nazwę estrów. To jedna z najbardziej rozpowszechnionych grup substancji chemicznych występujących w przyrodzie. Charakterystyczne, owocowe zapachy często są wynikiem kombinacji wielu związków organicznych, a ich pozyskiwanie jest procesem długotrwałym oraz kosztownym. Dlatego esencje zapachowe często otrzymuje się w laboratoriach w różny sposób, m.in. łącząc alkohol z kwasem siarkowym (VI), bądź po prostu z octem. Podczas zajęć laboratoryjnych, młodzi naukowcy, wykonując szereg doświadczeń dotyczących właściwości i zastosowań estrów, będą mogli nie tylko poznać woń przeróżnych zapachów, ale również poprzez eksperymentowanie, poczuć prawdziwą chemię do chemii. Dowiedzą się także, co wspólnego mają tłuszcze z estrami. Całość warsztatów wzbogaci możliwość samodzielnego wykonania naturalnych perfum w kremie na bazie wosku pszczelego oraz myjących, pięknie pachnących galaretek do kąpieli.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej oraz szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii i biologii.
    Marzec – Czerwiec 2023
    „ŻYJ ZDROWO, BY ODDAWAĆ HONOROWO”
    Krew, bo o niej mowa, to najważniejszy płyn ustrojowy w naszym orgazmie. Pełni funkcję transportową i dzięki rozbudowanemu układowi krwionośnemu zapewnia, nie tylko stałą komunikację między poszczególnymi narządami i tkankami, ale także zdrowie całego ciała. Dlatego bardzo ważna jest prawidłowa fizjologia całego krwiobiegu. Warto zatem zatroszczyć się o własne dobro poprzez zachowania prozdrowotne, jak również częste badania profilaktycznie, których wyniki nie zawsze są łatwe w interpretacji. W związku z tym podczas niniejszych zajęć uczestnicy poznają podstawową diagnostykę krwi, dowiedzą się m.in., czym jest morfologia i badanie OB, w jaki sposób się je wykonuje, a także interpretuje. Ponadto zagłębią się w zagadnienia krwiodawstwa i krwiolecznictwa. Zrozumieją lepiej znaczenie transfuzji oraz rolę, jaką w tym wszystkim odgrywają grupy krwi. Wykonując proste doświadczenia, oznaczą poszczególne grupy, poznają pojęcie aglutynacji, a także zbadają, kto może być dawcą a kto biorcą. Na zakończenie zajęć postarają się odpowiedzieć na pytanie: „czy krew można wyprodukować w laboratorium i czy może być ona przetoczona do organizmu pacjenta?”.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas VII-VIII szkoły podstawowej, głównie w zakresie: biologii.
  • Kwiecień 2022 – Luty 2023

    „CZEGO OCZY NIE WIDZĄ, TEGO OBIEKTYW NIE PRZEOCZY”
    Często postrzegamy otaczający nas świat z perspektywy naszych zmysłów, czyli tego, co usłyszymy, czego dotkniemy, spróbujemy, czy zobaczymy „gołym okiem”. Dlatego też, tak trudno przychodzi nam wyobrazić sobie, a co za tym idzie uwierzyć w coś, czego nie możemy doświadczyć bezpośrednio swymi receptorami. Zawsze w takich sytuacjach przychodzą nam z pomocą różne sprawdzone narzędzia. Jednym z nich jest niewątpliwie mikroskop – urządzenie, które sprawia iż w jego świetle, rzeczywistymi stają się rzeczy, dające pozorne wrażenie nieistniejących. Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się, jak wygląda praca z tego rodzaju sprzętem, a także dokonać obserwacji własnoręcznie przygotowanych preparatów z materiału roślinnego. Nauczą się przy tym wykonywania precyzyjnych przekrojów, umożliwiających zaobserwowanie pojedynczych komórek, z których zbudowane są poszczególne tkanki roślinne. Dowiedzą się także, jak bardzo wymagająca jest to praca.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: biologii.

    Marzec – Czerwiec 2023

    „SYNTEZA, ANALIZA, WYMIANA – GDY ZAJDZIE REAKCJA, BĘDZIE PRZEMIANA”
    Zazwyczaj w życiu, gdy zachodzi jakaś reakcja, to następuje pewna przemiana. Czasem proste związki przeradzają się w bardziej skomplikowane, czasem odwrotnie, a czasem następuje zastąpienie jednego, drugim. Tak samo jest w chemii, gdzie powyższym zjawiskom odpowiadają następujące reakcje: syntezy, analizy i wymiany. Zachodzą one wokół nas każdego dnia i często nie zwracamy na nie uwagi. Nieustannie z pewnych substratów rodzą się pewne produkty, dając rozmaity efekt, od bardziej spektakularnego, po niewidoczny. Dlatego w trakcie niniejszych zajęć zagłębimy się w różne rodzaje reakcji chemicznych, badając przemianę, jaka zachodzi na skutek ich przebiegu. Uczestnicy wykonają eksperymenty dotyczące m.in. reakcji strąceniowej, burzliwego rozkładu nadtlenku wodoru, czy określania pH roztworu za pomocą konkretnych wskaźników. Każde doświadczenie na pewno wywoła nie lada zaskoczenie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii.
  • Kwiecień 2022 – Luty 2023
    „CZEGO OCZY NIE WIDZĄ, TEGO OBIEKTYW NIE PRZEOCZY”
    Często postrzegamy otaczający nas świat z perspektywy naszych zmysłów, czyli tego, co usłyszymy, czego dotkniemy, spróbujemy, czy zobaczymy „gołym okiem”. Dlatego też, tak trudno przychodzi nam wyobrazić sobie, a co za tym idzie uwierzyć w coś, czego nie możemy doświadczyć bezpośrednio swymi receptorami. Zawsze w takich sytuacjach przychodzą nam z pomocą różne sprawdzone narzędzia. Jednym z nich jest niewątpliwie mikroskop – urządzenie, które sprawia iż w jego świetle, rzeczywistymi stają się rzeczy, dające pozorne wrażenie nieistniejących. Uczestnicy zajęć będą mogli przekonać się, jak wygląda praca z tego rodzaju sprzętem, a także dokonać obserwacji własnoręcznie przygotowanych preparatów z materiału roślinnego. Nauczą się przy tym wykonywania precyzyjnych przekrojów, umożliwiających zaobserwowanie pojedynczych komórek, z których zbudowane są poszczególne tkanki roślinne. Dowiedzą się także, jak bardzo wymagająca jest to praca.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: biologii.
    Marzec – Czerwiec 2023
    „SYNTEZA, ANALIZA, WYMIANA – GDY ZAJDZIE REAKCJA, BĘDZIE PRZEMIANA”
    Zazwyczaj w życiu, gdy zachodzi jakaś reakcja, to następuje pewna przemiana. Czasem proste związki przeradzają się w bardziej skomplikowane, czasem odwrotnie, a czasem następuje zastąpienie jednego, drugim. Tak samo jest w chemii, gdzie powyższym zjawiskom odpowiadają następujące reakcje: syntezy, analizy i wymiany. Zachodzą one wokół nas każdego dnia i często nie zwracamy na nie uwagi. Nieustannie z pewnych substratów rodzą się pewne produkty, dając rozmaity efekt, od bardziej spektakularnego, po niewidoczny. Dlatego w trakcie niniejszych zajęć zagłębimy się w różne rodzaje reakcji chemicznych, badając przemianę, jaka zachodzi na skutek ich przebiegu. Uczestnicy wykonają eksperymenty dotyczące m.in. reakcji strąceniowej, burzliwego rozkładu nadtlenku wodoru, czy określania pH roztworu za pomocą konkretnych wskaźników. Każde doświadczenie na pewno wywoła nie lada zaskoczenie.
    Zajęcia wspomagają realizację zagadnień podstawy programowej klas I-V szkoły ponadpodstawowej, głównie w zakresie: chemii.
unia3